Bildspel
Satsningen på ett tap room I Lindome har varit en succé för Odd Island. Bilden är från premiären tidigare i somras.
Expansion, sommarsuccé och utökad distribution. Det är mycket som går rätt väg efter flytten för Odd Island till Lindome.
Det var i början av året som de båda före detta In Flames-medlemmarna Daniel Svensson och Peter Iwers beslutade sig för att expandera och flytta. Man tog steget från 500 liters bryggverk till 2000 och dessutom byttes Fjärås ut mot Lindome.
Under våren har det hänt en hel del i bryggeriet och nu är det dags för nya tankar. Två nya 2000-literstankar gör att totala kapaciteten där nu är 16 000 liter.
– Det kommer att bli fler tankar än så, men kul att det går åt rätt håll, säger Daniel Svensson.
Bland annat är det försäljningen på Systembolaget som tagit bättre fart.
– När vi flyttade fick vi producera till Systembolaget och hann inte med att göra nya öl. Nu är det samma sits igen, det är svårt att hinna med nya öl, säger Svensson.
En annan anledning till att det rullar på bra för bryggeriet är det tap room som man öppnade i våras. Där har det varit gott om besökare varje kväll som man har haft öppet.
– Det har gått över alla förväntningar och det är väldigt roligt. Nu blir det food truck varje helg till och med oktober, sedan får vi se hur vi gör i vinter. Men det här har blivit ett bra sätt att berätta om oss för vanligt folk, säger Peter Iwers.
Nu väntar också en utökad distribution, där Odd Island tidigare jobbat med Galatea och Drycks, och nu även ska ha ett distributionsavtal med Spendrups. Det ska rimligen öka försäljningen av deras öl ganska snabbt.
– Det handlar inte om något uppköp utan det är en säljkanal för oss. Vi driver ett företag och ska leva på det här, säger Svensson.
Flera andra svenska hantverksbryggerier jobbar redan med distributionsavtal med större företag som Carlsberg, Spendrups eller Galatea.
– Mycket inom ölet har paralleller till musiken. När vi spelade i In Flames tyckte en del att vi var sell-outs för att vi var förband till Slipknot. Men vi var samma band före och efter de konserterna och så är det med bryggeriet också, säger Iwers.