Bildspel
Big Drop fokuserar enbart på alkoholfri öl och finns med på festivalen.
Den 28:e upplagan av Stockholm Beer & Whisky Festival är på väg att starta. För grundaren Marianne Wallberg innebär det en fullspäckad dag.
I fjol var det runt 37 000 besökare på de sex festivaldagarna, och premiärdagen är alltid extra intensiv, även om det inte är flest besökare den dagen.
– Det är mycket med pressen på plats och en VIP-träff i kväll. Jag blir inte nervös men är lite kontrollfreak och vill ha koll på vad alla gör, säger Wallberg.
Givetvis finns det en hel del rutin på att arrangera festivalen och det mesta går att lösa på samma sätt som tidigare år.
– Vi kan nog inte riktigt fatta att det är här det 28:e året som vi ha festivalen. Många är samma gäng år efter år men det kommer också till nya utställare varje år. Det mest brukar fungera bra och det som inte fungerar perfekt i dag kommer vi att lösa till i morgon, säger Wallberg.
Arrangörerna är både glada och lite förvånade över att förköpsförsäljningen av biljetter fortsätter att öka.
– Det känns som att allt fler skulle bestämma sig sent, men så är det ju inte. Kanske hjälper det till med digitala annonser där personer kan köpa biljetterna direkt, säger Helene Thideman.
Lördagarna brukar vara som mest intensiva och Marianne Wallberg känner inte att festivalen behöver växa mer.
– Vi behöver inte bli fler, vi gör det här för branschens skull och vill hellre att fler intresserade kommer hit. Det är dom vi vill nå. Sedan behövs det hela tiden personer som har dryck som ett nytt intresse, säger Wallberg.
Under torsdagens inledande presskonferens fanns en del företag med för att presentera sina nyheter. Därefter öppnade festivalen för branschfolk och under eftermiddagen slås portarna upp för allmänheten.