Dags för klassiska bryggeriet att växa

Bildspel

Bild 1 av 6

Den gamla passagerarbussen har byggts om utrustats med bar. Peter Orest och Ingeborg Rudenmo använder den flitigt på festivaler under sommaren.

Det började redan 1997. 22 år senare är Helsinge Ångbryggeri ett välmående litet företag och nu väntar dessutom en expansion.

Under hela resan har Peter Orest funnits med och det gör honom till en av de verkliga bryggarveteranerna i Sverige.

Men 1997 såg verksamheten för Helsinge Ångbryggeri ganska annorlunda ut. Man började nämligen med att göra vört som köptes av privatpersoner som tillsatte jäst och gjorde sitt eget öl hemma.

– Det är som en ölsats, fast bättre. Vi gjorde det här på helgerna och det blev populärt. Det fanns dom som provade olika jäst för att få olika resultat, minns Orest.

Han hade i slutet av det förra millenniet ett jobb på Gefle Borg Bryggeri, men det lades ned  år 2000. I stället blev det en flytt till Stockholm och Gamla Stans Bryggeri, som precis som Gefle Borg Bryggeri ägdes av Jan Stenbeck. Under sin tid i Stockholm fick Orest också chansen att gå bryggmästarutbildningen i Berlin under ett år.

Men 2002 togs beslut om att lägga ner Gamla Stans Bryggeri och Orest blev arbetslös. Det var då som han bestämde sig för att utveckla Helsinge Ångbryggeri. Han köpte en del utrustning från bryggeriet i Stockholm och ordnade med jästankar.

Problemet då var att det blev trångt i lokalen i Söderhamn. Riktigt trångt.

Därför fick det bli en flytt som gjordes succesivt till dagens lokalen i det lilla samhället Ljusne utanför Söderhamn.

– Det blev så trångt att vi knappt kunde komma in i lokalen. Men det är inte så lätt att flytta ett bryggeri. Först flyttade vi maltkrossen och sedan tappningen. Under en period körde vi färdigt öl från Söderhamn till Ljusne för att tappa, minns Orest.

Bryggverket är på 500 liter och det bryggs öl de flesta vardagarna. Därefter tar ölet vägen via jästankar och lagringstankar i det kylda källarutrymmet innan det är dags för tappning,

Cirka 100 000 liter per år produceras det.

– Vi säljer mycket på Systembolaget och en hel del till lokala krogar. Sedan har vi också öl på en del restauranger i Stockholm.

En produkt som går bra i Stockholm är en mölska, ett öl som innehåller honung. Det har gjort succé på Sjätte Tunnan i Gamla Stan, där det finns stora tankar i källaren.

– Vi åker dit med vår öl och fyller på med 1000 liter varje gång, säger Orest.

I dag driver han bryggeriet tillsammans med Ingeborg Rudenmo, som hjälper till med det mesta i bryggeriet.

– Jag kom in på ett bananskal är jag råkade bli sambo med bryggmästaren, säger hon.

Dessutom finns det lite extrahjälp ibland när det behövs.

Nu väntar faktiskt en expansion för bryggeriet. Ett bryggverk på 1000 liter ska installeras.

– Vi har ganska gott om plats här så vi kan installera det bryggverket i lugn och ro innan vi tar bort det nuvarande. Det tar lite tid för det är mycket som ska göras och det är lite svårt att få tag på hantverkare ibland. Men jag hoppas att vi ska vara i gång till våren.

Helsinge Pilsner är det öl som säljer klart bäst. Det ölen står för cirka 50 procent av produktionen. Även portern är populär, men annars är det mest fokus på lageröl.

– Det blir nästan bara så utöver portern, men det kan faktiskt bli aktuellt att vi börjar att brygga en veteöl igen., säger Orest.

Fokuset på lageröl har förstås att göra med försäljningssiffror, men det finns faktiskt en anledning till.

– Vi har ett speciellt vatten här och det är perfekt för ljusa ölstilar. De har ett väldigt mjukt vatten här i Ljusne och det är vi tacksamma för, säger Orest.