Dålig festivalöl blev starten för Brewski

Bildspel

Bild 2 av 3

Marcus Hjalmarsson har stora expansionsplaner för Brewski.


 

Bryggerinamnet fick han med sig hem från USA. Beslutet på att satsa själv togs efter en festival hos De Molen. Nu är Marcus Hjalmarssons Brewski ett av Sveriges mer hyllade bryggerier.

Han beskriver sig själv som en spontan person som tar snabba beslut och gör det som faller honom in. Om det inte hade varit så kanske Brewski aldrig hade funnits. Det var nämligen ett spontant beslut under en ölfestival hos De Molen i Holland 2013 som var hela startskottet för satsningen.

– Vi gick runt och testade öl och jag blev besviken på det mesta. Till slut sade jag till mina kompisar att jag kunde göra det bättre och att jag skulle sluta på mitt jobb och börja brygga öl i stället.

Sagt och gjort.

Ett par veckor senare hade han fått kontakt med Höganäs Bryggeri och där föddes varumärket Highnose.

– Jag hade ganska bra koll på läget, vi gjorde det enkelt för oss med en ren maltprofil och mycket humle, berättar han.

Det släpptes några öl under namnet Highnose, men Hjalmarsson jobbade ideellt och det var ingen långsiktig lösning.

– De killarna har blivit kompisar för livet, det gjorde ont i hjärtat att gå vidare, berättar Hjalmarsson.

I stället växte planerna för ett eget bryggeri fram allt mer, och i september 2014 var det dags för uppstart av Brewski i Helsingborg.

Namnet hade han haft med sig under många år. Fröet såddes redan för 20 år sedan. Jag var i nordvästra USA och skulle plugga. Det blev aldrig några studier, men en del öl. Brewski var då ett smeknamn på mikrobryggdöl, och det satte sig kvar.

Uppstarten gick snabbt, bland annat för att Hjalmarsson jagade på bryggerileverantören ganska mycket.

– Jag ville i gång direkt och till slut fick jag ett bryggverk som hade varit hos en annan kund, minns han.

I dag har bryggeriet en årsproduktion på cirka 300 000 liter. Ungefär hälften av det går på export. Planen är att växa rejält de kommande åren och bland annat planeras för att köpa in ett nytt bryggverk.

– Vi siktar på ett bryggverk på 2000 liter och jag vet inte om nuvarande bryggverk blir kvar också. Då skulle vi kunna nå uppemot en miljon liter per år.

Efterfrågan på Helsingborgbryggeriets öl har också gjort att de lagt ut en del bryggningar. Bland annat har Poppels börjat att brygga Brewski-öl.

– Hela projektet har blivit större än jag vågade hoppas, säger Hjalmarsson.

Brewski är ett av de svenska bryggerier som syns mest på internationella mässor och festivaler. Men det är ingen ambition i sig att vara med på så mycket som möjligt.

– Vi är ganska selektiva, vi får en hel del inbjudningar. Om vi åker ska vi ha med oss mycket öl så att det räcker till alla. Jag vill inte stå på en festival och sälja slut för tidigt. Vi ska inte bli för exklusiva, säger han.

Det är viktigt att nå ut till så många som möjligt, och det märks på orderingången att det är många som är nyfikna.

– Vi gör öl som tilltalar många människor, det är vi väldigt glada för.