En av tre unga vuxna har någon gång köpt ut till en person under 20 år. Var fjärde 20-28-åring tycker också att det är mer okej att köpa ut vid valborg och andra särskilda tillfällen än annars. Det visar en ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Systembolaget.
Valborg är en högtid då många tonåringar dricker alkohol, och då flera gör sin alkoholdebut. Den vanligaste langaren är en annan ung person. Systembolaget har via Kantar Sifo genomfört en undersökning bland unga vuxna 20–28 år om alkohol och langning.*
En vanlig uppfattning är att det skulle vara tryggare att själv köpa ut än att någon okänd person gör det – 67 procent angav detta som en anledning till varför man tror att unga köper ut. Men faktum är att varannan 16-åring skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick den av någon som de känner väl. Det visar siffror från CAN.
– Många köper ut alkohol av menad omtanke, men man underskattar vilken betydelse ett nej kan ha, säger Therese Elmgren, pressansvarig Systembolaget.
Undersökningen visar också att många unga tycker att ”köpa ut” och ”langa” är olika saker, och att langa är värre än att köpa ut. Man anser att langning främst handlar om att ta betalt för en tjänst och att systematiskt köpa ut alkohol, medan ”köpa ut” främst innebär att handla alkohol åt någon under 20 år och att köpa till någon som man känner väl.
– Oavsett vilket ord man använder så handlar det tyvärr om samma sak. Riskerna med tonårsdrickande är desamma, även om man köper ut för att vara snäll, säger Therese Elmgren.
Resultat från undersökningen:
– 1 av 3 unga vuxna har köpt ut till en person under 20 år (36 procent)
– Var fjärde ung vuxen tycker att det är mer okej att köpa ut alkohol vid speciella tillfällen och högtider såsom t.ex valborg än annars (24 procent)
– 6 av 10 tror att många unga vuxna köper ut för att det känns tryggare än om en okänd person gör det (67 procent)
– De man tror har svårast att säga nej till att köpa ut är kompisar (32 procent) och pojkvän/flickvän (32 procent).
– Nästan hälften av de som köpt ut sa att mängden alkohol man köpt främst berodde på relationen till personen (46 procent), samt på hur mycket de bad om (43 procent).