53 procent av de brittiska männen dricker öl varje vecka, men bara 17 procent av kvinnorna. Nu har en ny rapport svaret på varför skillnaden är så stor.
Att dricka öl är något som män gör. Den bilden byggdes under ganska många årtionden med reklam som pekade i just den riktningen. På senare år har branschen på ett annat sätt insett vikten av att även kvinnor väljer öl, men där har man fortfarande en lång väg att vandra.
Mer än hälften av männen dricker öl på de brittiska öarna varje vecka, men bara mindre än var femte kvinna gör samma sak.
Nu har organisationen Dea Latis tagit reda på varför och det finns flera förklaringar.
– Rapporten visat att brittiska kvinnor har djupt rotade föreställningar om öl och öldrickande. Och många föreställningar är negativa, säger Annabel Smith, ansvarig för rapporten, till Morning Advertiser.
Hon konstaterar att kvinnor inte vill ha öl som är gjorda speciellt för dom. Men många kvinnor väljer bort öl av den anledningen att de är oroliga för vad andra ska tycka om de väljer öl. De känner sig helt enkelt inte socialt trygga med att välja öl, då bilden de har är att det är en dryck för män.
En annan anledning till att kvinnor inte väljer öl är att de ofta serveras en hel pint, när många skulle vilja prova mindre mängder av fler öl.
Jaega Wise driver bryggeriet Wild Card Brewing i östra London och har varit engagerad i debatten om kvinnor och öl i flera år. Hon tycker att rapporten är viktig.
– Det är viktigt för hela hälsotillståndet för ölbranschen och för tillväxten för bryggerier. Många faktorer som vi länge misstänkt har hållit kvinnor borta från öl får vi nu bekräftade, säger hon.
Hon ser den mansdominerade reklam som länge funnits för öl gör skada och kommer att göra så ännu en tid.
– Det finns massor av arbete att göra för att ta sig förbi de stereotypa bilder av öl som reklamen under flera decennier har skapat.