Det är full fart för Fredrik Glejpner och Martin Jämtlid. Dom öppnade Bottleshop, dom blev Årets Ölutvecklare. Och nu ska dom bli folkölsbryggare också.
Planerna på att bli bryggare är inte helt nya för duon.
– Det är många som undrat varför vi inte startat ett bryggeri, men det krävs både tid och kapital för att göra det, säger Fredrik Glejpner.
De har hämtat inspiration från det ökande antalet samarbetsöl, där flera bryggerier går samma och gör en öl. Det är det konceptet som Glejpner och Jämtlid vill jobba med.
– Dom gör coola grejer tillsammans och det vill vi också göra. När vi öppnade Bottleshop fick vi en egen arena också. Nu kan vi sälja vår folköl direkt till kund, säger Glejpner.
Den första ölen är faktiskt resan bryggd, och kommer att släppas i mitten av november. Den är bryggd hos Unibärsum i Skarpnäck utanför Stockholm.
– Sedan kommer det nog att ta mer fart efter nyår. Vi vill ha ett körschema och jobba med framförhållning.
Bryggerier i Stockholm ligger förstås nära till hands, men det kan bli lite längre resor också.
– Vi bör kunna ta oss fram och tillbaka på en dag, så vi kanske kan åka en och en halv timma ut från Stockholm.
Varumärket blir Gone Brewin´, en parafras på Gone Fishin’, dagen då man stänger butiken för att göra något man tycker väldigt mycket om. Tanken är att både Jämtlid och Glejpner ska kunna vara med vid bryggningarna.