Miljövänlig roadtrip för ölpionjärerna

Sam och Mariah Calagione på Dogfish Head. Foto: Dogfish Head

”Ge dig ut i naturen” är budskapet i en ny kampanj från amerikanska Dogfish Head. Det är grundarna Sam och Mariah Calagione som gett sig ut på en miljövänlig roadtrip som resulterat i en ny dokuserie.

Serien består av fyra avsnitt under titeln ”Mother Nature, let’s do this!” och i den kan man följa Sam och Mariah Calagione på deras resa från deras bryggpub i Miami till ursprunget i Dogfish Head, Maine.

Serien har gjorts tillsammans med miljöorganisationen The Nature Conversancy och under resans gång besöker de olika naturskyddsområden och projekt som drivs av organisationen.

– Vår resa var en riktigt ögonöppnare som gjorde oss ödmjukare inför naturen. På Dogfish Head förlitar vi oss på vad den kan förse oss med i form av kulinariska ingredienser för både våra öl och vår mat. Att besöka naturskyddsområden och projekten längs östkusten och lära sig mer om hoten som vår miljö ökade min uppskattning av vår planet och förstärkte insikten om att vi som människor har en plikt att skydda den, säger Sam Calagione i ett uttalande.

– Under resan såg vi en fantastisk natur och fick se det betydelsefulla arbete som TNC och deras partner genomför.

En del av projektet handlar om att få ut folk i naturen och vill stärka medvetenheten om miljöproblemen som finns längs östkusten i USA och samtidigt inspirera till att fler ska göra mer för att skydda planeten.

De besöker en lång rad platser på vägen norrut och dessa kan man alltså följa i serien.

Läs mer på brewpublic.com.