Systembolaget hade fel när det gäller Ängös etikett till midsommarölet. Det har nu Alkoholsortimentnämnden slagit fast.
Beernews har tidigare berättat om hur etiketten till Ängöls midsommaröl med ett Jenny Nyström-motiv stoppades med hänvisning till att det fanns vatten och båtar på etiketten. Detta trots att etiketten godkändes i fjol. Den hade även fått godkänt i år om Ängöl lovat att aldrig mer komma tillbaka med det ölet till Systembolaget.
Det fick VD Johan Håkansson att reagera och han överklagade beslutet. Nu har Alkoholsortimentnämnden tagit sitt beslut och man går på bryggeriets linje. Man hävdar att motivet inte skulle ha stoppats.
– Den nu aktuella etiketten föreställer ett traditionellt midsommarfirande. Det förhållandet att det även finns roddbåtar och vatten i bild innebär inte att etiketten skildrar en sådan situation där det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkohol, skriver nämnden bland annat i sin dom.
Nämnden har baserat sitt beslut efter Konsumentverkets riktlinjer, men gör alltså här en annan bedömning av Systembolaget.
– Jag hade ju mina förhoppningar, annars hade jag inte överklagat. Just att de godkände den i fjol tyckte jag gjorde att det här var en väldigt konstig bedömning, säger Håkansson.
Han säger att det känns jättebra att ha rätt, även om ölet inte kommer ut på Systembolaget den här sommaren.
– Nej, de lyckades stoppa oss det här året. Men ölet ska definitivt komma tillbaka nästa år med den etiketten, säger han.
Alkoholsortimentnämndens beslut går inte att överklaga.