Dregens varumärke Riff ska göra en stor satsning på den internationella marknaden i höst. Först ut är Japan.
Japan har länge varit viktigt för den svenska hårdrocksstjärnan Dregen och nu när han också driver ett ölvarumärke, så är det bland annat Japan han återvänder till.
– Dregen har alltid varit stor i Japan och svensk hårdrock har en stor publik där. Vi har länge brunnit för att få till det där och nu ser det ut att gå i lås, säger Jesper Lindgren, som jobbar med varumärket och satsningarna.
I oktober lanseras Riff IPA vid två event i Japan, med stjärnan på plats.
Riff samarbetar med importören Ezo och Dregen är med som dj när lanseringen sker i staden Sapporo.
– Vår förhoppning är att det ska ta fart, helt klart. Men just nu gör vi det gör att det är roligt och spännande.
Dregens ölsatsning Riff drog igång sommaren 2020 hos Jemtehed & Brande, men ganska snabbt bytte man partner och brygger sen förra sommaren hos Nyckelbryggerier i Älvsbyn.
– De brinner verkligen för Riff och är beredda att investera tid och annat för att det ska gå framåt, berättar Jesper.
Förutom ipan har Riff även en lager och en apa på Systembolaget. Dessutom säljs en alkoholfri öl via livsmedelshandeln.
Dregen själv har en hand med i allt som sker.
– Han har ett helhetsgrepp och vill vara involverad i allting, han är engagerad och otroligt driven.
Jesper är nöjd med hur det gått hittills för Riff i Sverige.
– Ölen har sålt som förväntat och vi har fått ett enormt genomslag och bra respons. Dregen har varit ute på väldigt många Riff-event, framför allt i sommar, men även under hösten och våren.