Duckpond ska få ett systervarumärke. Nikola Sarcevic vill hitta nya utmaningar och det ska han göra med ölstilar som inte riktigt passar in under Duckponds paraply.
Duckpond Brewing handlar mycket om IPA och suröl. Öl som oftast har kort livslängd på hyllorna eftersom kunderna hela tiden söker efter nyheter. Men nu vill Nikola Sarcevic göra nåt annorlunda.
– Med Duckpond gör jag en viss typ av öl som är exklusiv med mycket frukt och humle. Men jag har ett behov att ha kul och göra öl som inte ingår i samma strategi. Så jag har spånat i ett år på ett nytt varumärke, säger han.
Det nya varumärket är El Pondo och under det namnet kommer mer traditionella ölstilar att bryggas.
– Jag älskar lager. Jag gjorde en pilsner för ett år sen och den dricker jag själv fortfarande mycket av. Man drar sig mot bordsöl som man kan dricka själv hemma i sin vardag. Men det behöver inte vara lager, det kan lika gärna vara en sasion och den första blir en kölsh, den släpps i TSLS i december.
Duckpond kommer alltså att förbli ett exklusivt varumärke och med El Pondos annorlunda inriktning blir det även en lägre prisbild på den ölen.
– Det kommer att vara samma fokus på att göra bra öl, men i en annan priskategori och en annan typ.
Duckpond släpper ofta nya öl som säljer bra initialt, men efter nån månad förlorar kunderna intresset och letar efter nyare öl. Det är något som Nikola vill undvika med El Pondo. Tanken är att komma med nåt öl i kvartalet och sen ha ett gäng som ligger där hela tiden.
– Det är så många bryggerier och släpper nya öl hela tiden, det kommer jag inte att göra med El Pondo. Tanken är att de ska vara kvar en längre tid på bolaget.
– Jag kommer att försöka växa organiskt, men det hänger på hur de mottas och vilken efterfrågan det blir på dem. Sen får vi ta det därifrån.
Mycket med det nya varumärket verkar handla om att ha kul igen.
– Öl är ju egentligen en volymsport och när man hållit på ett tag så kanske man tappar passionen och vill hitta nya vägar för att få inspiration igen.
I år räknar Nikola med att producera totalt uppemot 100000 liter, öl som bryggs på annat håll och som sen tas hem för jäsning i egna tankar.
– Jag kommer att fortsätta så. Vi brygger själva och det fungerar väldigt bra. Det kräver ett extra commitment om man ska investera i stora inventarier. Och att man faktiskt använder dem också. Det kan lätt hända att det skapar krav på att brygga väldigt mycket öl och jag är inte jätteintresserad av det. Jag har förmånen att ha ett andra ben i musiken att stå på också, säger Nikola Sarcevic, som är sångare i gruppen Millencolin.
– Det blir lite högre produktionskostnad om man inte har egna grejor, men jag tycker att det är värt det. Det ger en frihet. Det finns många bryggverk i Sverige och jag vet inte om det behövs ett till. Men mer bra öl behövs alltid.