Färska öl från några av de mest hyllade brittiska bryggerierna. Det är målet när Dugges importerar öl från sina vänner. Nu är det premiärdags för satsningen på Systembolaget.
Den brittiska marknaden är viktig för Dugges och besöken där har varit många. Det har gett fina kontakter med bryggerier och nu har det lett till samarbeten i Sverige.
– När vi är ute är det många som frågar hur de ska komma in i Sverige, säger Tomas Halberstad på Dugges.
Tanken är inte att ta upp kampen med existerande importörer, utan Dugges gör det här i liten skala och hoppas att det ska leda till att deras brittiska vänner hitta en svensk importör på sikt.
– Vi fokuserar bara på Systembolaget och vill inte börja att sälja utländska öl till krogar, säger Halberstad.
Först ut i satsningen är Cloudwater IPA, som släpps på Systembolaget tisdag 23 juni. Från samma bryggeri kommer också en dubbel-IPA längre fram och andra bryggerier som kommer ska samarbeta med är Deya, Fierce Beer och Wiper & True.
Man satsar på öl som redan finns på den brittiska marknaden och det gör det möjligt att erbjuda färsk öl vid premiären. Man offererar ölet via en befintlig batch och sedan är det bestämt att de öl som kommer in i det exklusiva sortimentet bryggs så nära premiären som möjligt.
– Vi ser det här som att vi hjälper våra polare. Deya till exempel är ett jättebra bryggeri som ännu inte är så känt i Sverige. Brittiska bryggerier har en nyfikenhet på Systembolaget, en kund med 450 butiker är intressant för många, säger Halberstad.
Det har även diskuterats en del om att göra samma sak med amerikanska bryggerier som Dugges har jobbat med, men där är ännu inget bestämt, och då skulle det inte handla om humliga öl.