Bildspel
Johan Ahlstedt säger att det är viktigt att hålla det exklusiva utbudet så aktuellt som möjligt.
Mellan 5000 och 6000 öl passerar hos Systembolaget varje år. Alla ölen provas av Staffan Adin eller Johan Ahlstedt.
– Jag ser det inte som att vi har makt, snarare ett stort ansvar. Sedan är vi alltid tre personer som provar, säger Ahlstedt.
Systembolaget är viktigt ur många aspekter för både producenter och konsumenter. Att få in sin öl på Systembolaget kan betyda mycket för ett bryggeri.
Beernews hälsade på i huvudkontoret i Stockholm för att reda ut hur saker och ting fungerar när det gäller öl. Vi träffade Staffan Adin, ansvarig för de lokala öllanseringarna, och Johan Ahlstedt, som har ansvar för övriga lanseringar.
– Vi är som mest nöjda om folk köper kvalitet istället för kvantitet, vi har även ett folkhälsoansvar, säger Ahlstedt.
– Men vill folk ha billig ljus lager är vårt uppdrag att ge dom det bästa vi kan i sortimentet, säger Adin.
Lokalt
Vi börjar med det lokala sortimentet. Det upplägget gjordes om i september 2014.
– Tidigare hade bryggerierna en gratisplats på våra hyllor, vi hade ingen kontroll på kvalitet eller pris, säger Staffan Adin.
Inledningsvis fick det nya upplägget mycket kritik, men efter hand har det fungerat mycket bättre.
– Vi hade nog inte informerat tillräckligt när vi började. Nu kan vi nog säga att det är en succé.
I dag provas all öl innan den hamnar på Systembolagets hyllor. Det lokalproducerade kan hamna på mellan ett och tio olika bolag.
– Vi gör en bedömning utifrån kvalitet och pris. Oftast börjar vi med en till tre butiker, vi vill vara försiktiga generaler, säger Adin.
Om ölet inte håller tillräcklig kvalitet kommer det inte in i någon butik. Det har också hänt att öl inte hållit sig inom den stil som anges på flaskan. Då har bryggeriet fått en chans att rätta till det.
Adins jobb handlar mycket om kontakter med bryggare, men det är inte så många synpunkter som man kan tro på hans bedömningar.
– Oftast är det något bryggeri som säljer mycket i början och som vill in i fler butiker. Men försäljningen sjunker nästan alltid efter den första månaden. Det är efter tre-fyra månader som du kan se den verkliga efterfrågan.
Ett bryggeri som gör bra och stiltypisk öl har alltså bra chanser att komma in i Systembolagets lokala sortiment.
Svårare steg
Men nästa steg är svårare. För att nå utanför din lokala region krävs att bryggeriet vinner en offert till det ordinarie sortimentet, eller kvalar in från beställningssortimentet.
– Lägsta distribution i ordinarie sortimentet är till 30 butiker. Det brukar vara en eller två sådana vid varje lansering, säger Johan Ahlstedt.
Lanseringsplanerna ligger klara med god framförhållning och ofta är det många olika bryggerier och importörer som bidrar med öl vid de olika offerterna.
Alla provningar sker helt blint och i efterhand kan alla se poängen för de olika ölen. Ofta är det mellan 30 och 40 öl som slåss om en plats på Systembolagets hyllor.
– Jag vill säga att det är ett rättvist förfarande, säger Ahlstedt.
Eftersom offertvinnarna är klara ganska långt före lansering, provas dessa öl inte mindre än fyra gånger. Först vid själva offertprovningen, och därefter inför lansering. Dessutom görs en säljstartsprovning och till slut en efterkontroll. Prover sparas också från den första provningen för att kunna jämföra.
– Det händer faktiskt att vi får säga nej för att ölet som ska lanseras inte smakar som det gjorde vid offertprovningen, säger Ahlstedt.
När ett öl kommit in i ordinarie sortiment gäller det att det säljer för att få vara kvar. De öl som säljer sämst inom en segment åker ut, och de som säljer bra kan komma till fler butiker. Här finns en möjlighet för framför allt mindre bryggerier att låsa sig på en viss nivå för att kunna klara av leveranserna.
När det gäller säsongsöl är det också en provning som avgör vilka öl som ska komma in på Systembolaget. Här är det dock lite friare för respektive butik att plocka in öl efter utrymme och efterfrågan.
Exklusivt
Till slut har vi det exklusiva sortimentet. Det är öl som lanseras på få Systembolag, som minst tre olika. Här finns också möjlighet att visa intresse och skicka in öl med hopp om exklusiv lansering. Svenska och utländska bryggerier konkurrerar på lika villkor.
Det exklusiva sortimentet har betydligt kortare ställtider än övriga lanseringar på Systembolaget.
– Vi vill verkligen vara aktuella med det exklusiva, det är viktigt för oss, säger Johan Ahlstedt.
Priserna i det exklusiva sortimentet är i bland ganska höga. Det är upp till respektive producent eller leverantör att bestämma prislappen.
– Det finns ingen övre prisgräns, men har vi ett likvärdigt erbjudande med lägre pris kan det vara avgörande, säger Ahlstedt.
De är båda överens om att det är en utmaning att tillgodose alla kundgrupper, då en del är ganska priskänsliga och andra inte alls är det.
– Det är viktigt att ölvärlden fortsätter att vara inkluderande och inte blir en livsstilsmarkör, säger Staffan Adin.
Intervjun går mot sitt slut och såväl Adin som Ahlstedt har en del att stå i. De uppskattar att ungefär halva arbetstiden går till kontakt med olika bryggerier och importörer.
Efter åtta timmars hårt arbete, ganska ofta med ölprovning på schemat, blir förstås den sista frågan hur ofta de går ut och tar en öl på fritiden.
– Inte så ofta, men det händer att jag är sugen på en öl efter jobbet, säger Adin.
– Jag är ganska ofta sugen på öl. Man blir lite yrkesskadad, jag vet inte när jag senast köpte flera öl av samma sort, säger Ahlstedt.