Dykes Brewerys första utlandssatsning blir rejäl. I helgen är man enda svenska bryggeri på en festival i Barcelona med drygt 30 000 besökare.
Bryggeriet från Alnö utanför Sundsvall har så här långt haft sitt fokus på den svenska marknaden. Men när man nu tar steget utanför Sveriges gränser så görs det rejält. I helgen finns deras öl nämligen med på Barcelona Beer Festival med över 30 000 besökare på tre dagar.
– De gillade vår profil och ville ha oss med. Det har varit en del jobb med logistiken men det är det värt, säger Robert Dykes.
– Det ska bli jätteroligt. Det här blir vårt första internationella engagemang och det blir rejält redan första gången. I fjol slog dom rekord med 33 000 besökare på tre dagar.
Ölen är på plats och nu återstår att se hur de spanska ölälskarna tar emot den svenska ölen. Robert Dykes hoppas att det här kan vara starten på något mer när det gäller satsning i Spanien.
– Om folk gillar ölen så kan det här absolut öppna dörrar för oss. Vi får se hur det blir, säger han.