I 54 år har det varit plastpåse som gäller för att bära hem sina varor från Systembolaget. Men nu kan det vara på gång en förändring där.
Det var 1967 som Systembolaget lanserade plastpåsarna som så många svenskar använt för att bära hem öl och andra drycker.
Men snart kan det vara slut med användandet av plastpåsar. Systembolaget har gjort flera tester med papperspåsar, och resultatet har varit positivt.
Bland annat har papperspåsarna utvärderats efter att ha använts i butiken i Sundsvall.
– Testerna i Sundsvall visade att både medarbetare och kunder uppskattade papperskassen. Den feedback vi fick in handlade om att man var positiv till ett alternativ, som innebar att plastanvändningen kunde minska. Man gillade alltså papperskassen ur klimat- och miljösynpunkt”, säger Stina Lundqvist, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget, till sajten Packnews.
Men det är inte helt lätt att svara på vilken förpackning som är bäst för miljön. Det är många parametrar som ska vägas in.
– Beroende på hur man räknar och exakt vilken påse man tittar på, så får plast- och papperspåsar olika utfall. Om man jämför Systembolagets plastpåse, som numera är gjord av sockerrörsbaserad bioplast från Brasilien, med en papperskasse, som är tillverkad av skandinavisk råvara producerad i Sverige och som är det vi nu testar, så får papperskassen bättre utfall, eftersom pappersproduktionen drivs av förnybar energi”, säger Lundqvist.
Inledningsvis var kunderna lite skeptiska till plastpåsen, men under slutat av 60-talet blev den allt mer populär. 1997 tog man betalt för påsen för första gången, och den kostade då en krona. Det året var det också premiär för en påse gjord av returplast.
Sedan 2015 är påsen gjord en sockerrörsbaserad bioplast.
Under de senaste åren har användandet av påsarna minskat med över 40 procent. Det motsvarar nästan 400 ton mindre plast per år som används.