Efter åtta år är det slutbryggt för Tomas Sjögren och Marbäcks Bryggeri. Den minskande försäljningen under pandemin blev den avgörande faktorn.
Sedan 2012 har Sjögren drivit bryggeriet strax utanför Ulricehamn, men nu får det alltså räcka.
– Det senaste året minskade det väldigt snabbt och mycket på allt. Restaurangerna fick det svårt och alla sommararrangemang ställdes in, så då kände jag att det fick vara nog, eftersom det varit mycket jobb till lite pengar, säger Tomas Sjögren till Ulricehamns Tidning.
2012 startade satsningen och enmansföretaget har nått ut till en publik via såväl Systembolaget som barer och restauranger. Men när pandemin tog sitt grepp om Sverige försvann ett av de benen och Sjögren fick nog.
– Problemen för ett mikrobryggeri är att det vill till ordentliga volymer i produktionen för att få ner priset till en konkurrenskraftig nivå. Jag hade en årsproduktion mellan 15 000 och 20 000 liter och hade behövt dubbla den för att priset skulle hamna på dryga 15 kronor per flaska. För det är ungefär där som gränsen går för att kunna konkurrera med det övriga sortimentet på systemet. Men för att klara en så stor produktion hade det krävts anställd personal, säger Sjögren till tidningen.
Nu är han i stället tillbaka inom åkeribranschen, där han drev eget företag innan han satsade på sitt eget bryggeri. Den mesta av utrustningen är såld till andra bryggerier och även om det kan bli en och annan hembrygd framöver så är den professionella satsningen över.