Efter säljstoppet – Italopils gör comeback

Henrik Persson, nytillträdd vd på Stockholm Brewing Co.

Inget blev som det var tänkt när Stockholm Brewings jättelansering av Italopils rullade ut. Den Spendrups-bryggda versionen stoppades och först den 3 mars, drygt två månader och flera stora investeringar senare, släpps ölet på nytt. Den här gången har Stockholm Brewing bryggt det själv.

En administrativ miss för snart ett år sedan beskrivs som anledningen till att Stockholm Brewings Italopils-lansering i Systembolagets fasta sortiment stoppades i december. Offertförfrågan som bryggeriet svarade på var öppen för licensbryggning, men Stockholm Brewing missade att kryssa i just den rutan när de svarade på offerten. 

– Faktum är att vi nog inte visste vad vi skulle göra om vi vann. Vi hade ju en expansionsplan på cirka två år klar, men precis vid lanseringsdatumet var det fortfarande oklart, säger Henrik Persson, nytillträdd vd på Stockholm Brewing Co. 

Ölet vann offerten och lösningen blev att Spendrups skulle brygga och distribuera ölet fram tills bryggeriet i Frihamnen hade ökat kapaciteten, vilket Stockholm Brewing hela tiden trodde skulle vara en möjlig lösning. Men det var det inte, två veckor efter lanseringen upptäckte Systembolaget missen och säljpausade ölet direkt.

– Det var en riktig kalldusch. Efter det hade vi två val – antingen lägga oss platt och strunta i lanseringen, eller så fick vi accelerera våra expansionsplaner och stå redo för en omleverans till mars. Vi valde det senare, säger Henrik Persson. 

De senaste månaderna beskriver han som kaotiska och tack vare investeringar på cirka två miljoner kronor har man med hjälp av en ny centrifug och flera nya tankar nära på fördubblat sin kapacitet.

– Nu har vi en himmelskt massa burkar redo för försäljning och vi blev extra glada över beslutet när beskedet om differentierad alkoholskatt kom bara någon vecka senare. Det kommer hjälpa oss att få ihop kalkylen, säger Henrik Persson. 

Att själva producera ölet är dyrare, och fram till att den differentierade alkoholskatten träder i kraft den 1 juli går Stockholm Brewing till och med back på det ekologiska ölet, när personal och hyra är betald. Det är med andra ord ytterligare ett par tuffa månader som väntar. 

– Just nu är vi ett ’one brand brewery’ och brygger bara Italopils för att klara av listningen, men när vi är i fas hoppas vi att fortsatt kunna brygga mycket Italopils och vid sidan brygga våra andra öl. Det hade varit idealiskt om den kunde stå för tre fjärdedelar av produktionen och att våra andra öl stod för det resterande, cirka 100 000 liter om året, säger Henrik Persson.

På Stockholm Brewing ser man nu fram emot att fokusera framåt istället för att lösa problem.

Relationen till Spendrups beskriver man som fortsatt god, men att samarbetet bryggerierna emellan skulle uppröra på det sätt som det gjorde i delar av den svenska ölvärlden var något som överraskade de relativt nya ägarna av Stockholm Brewing

– Vi hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli ett sådant liv. Jag tycker det är synd, allt vi vill är ju att göra bra och roliga öl – och tjäna pengar på det. Exakt hur man gör det borde vara upp till var och en kan jag tycka, säger Henrik Persson. 

De Spendrupsbryggda burkarna säljs nu i partier i ett nära samarbete mellan Spendrups och Stockholm Brewing, bland annat har en del gått till den franska gränshandeln. 


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR