Med ambitionen att brygga både hållbarare och godare satsar Omnipollo nu stort på ekologisk humle. Idag släpps det första ölet och i samband med lanseringen går också startskottet för bryggeriets fullspäckade födelsedagsmånad.
Att kunna brygga purfärsk IPA var en av drivande faktorerna bakom att Omnipollo tillslut blev med ett eget bryggeri. Och humligt öl har det blivit – närmare bestämt cirka en halv miljon liter om året, vilket står för två tredjedelar av bryggeriets totala produktion.
– Jag brinner för den här typen av öl, men kontraktsbryggning är inte bra för det, där är det mycket enklare med de mer extrema grejerna. Sedan start här i Kyrkan har vi haft ett stort fokus på det humliga och vi tar nya steg hela tiden, säger Henok Fentie på Omnipollo.
Ett sätt att utvecklas menar Henok Fentie är att komma närmre råvaran. Förra året var han själv på plats hos humleodlaren Yakima Chief i Oregon och valde ut sin årsförbrukning av citra-humle. Snart är han på väg dit igen, men den här gången kommer han att komma hem med 20 procent ekologisk humle också.
– Det är det godaste jag både smakat och doftat på. Min uppfattning är verkligen att de ekologiska råvarorna inte bara är bättre, utan också smakar bättre. Men eftersom de också är dyrare tror jag att många drar ner på mängden råvara när man brygger ekologiskt öl. Vi kommer att brygga på precis samma sätt som alltid, och ja – slutresultatet är otroligt, säger Henok Fentie.
Det första ekologiska ölet heter Pim, döpt efter Henoks barndomskompis Pim Bendt som arbetar med jordbruksfrågor på Naturskyddsföreningen. Inför lanseringen har han varit och pratat med bryggeriets alla anställda om vikten av att välja ekologisk råvara.
– Det här är viktigt, och det är framtiden. Vi hoppas att Pim mottas väl och att det blir ett nytt core-öl, vi vill gärna brygga fler ekologiska öl men kommer också att successivt arbeta med mer ekologisk råvara i alla våra öl, säger Henok Fentie.
Ölet Pim är en hazy pale ale, bryggd på ekologisk citrahumle, malt och jäst och det släpps idag, den 2 september, i Systembolagets beställningssortiment – bara fyra dagar efter att ölet paketerades.
– Det här är första gången vi släpper ett öl den vägen, men det är enda sättet att få ut ölet så här färskt. Det här är ett öl som verkligen är gott att dricka färskt, säger Henok Fentie.
I samband med lanseringen av ölet inleds också Omnipollos Kyrkas födelsedagsmånad. Under fyra veckor firas fyraårsdagen med allt från ölsläpp till livemusik, öppna bryggerivisningar och tap takeovers. Bland de gästande bryggerierna finns bland annat Närke Kulturbryggeri, norska Marlobobo och amerikanska Side Project och Fidens Brewing.
– Det här är ett event som växt fram från personalen så det känns extra kul, alla är väldigt engagerade i att det ska bli något bra och vi hoppas att folk ska vilja komma hit flera gånger. Jag ser särskilt fram emot gästspelen och håller just nu tummarna hårt för att Fidens grejer ska komma hit i tid, det är första gången deras öl serveras utanför USA, avslutar Henok Fentie.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.