Fjärde upplagan av GBG Beer Week är bara dagar bort. Fredrik Berggren och Petur Olafsson gillar att det blivit en bättre variation på de många evenemangen.
Redan från start blev GBG Beer Week en framgång 2015, men för varje år har veckan utvecklats. När årets upplaga kör i gång på fredag är de båda grundarna Fredrik Berggren och Petur Olafsson nöjda med de inkomna arrangemangen. Med provningarna på En Öl & Whiskymässa inräknade var det under tisdagskvällen 102 events anmälda.
– Första året var det nästan bara tap takeovers, nu är det inte alls samma fokus på det, säger Fredrik Berggren.
På frågan om vilka events som de tycker låter roligast funderar de innan det kommer en hel del olika alternativ.
– Ölyogan hos Vega sticker förstås ut och hundpromenaden från Beerbliotek är en snackis. Sedan är det kul med We Are Beer och att de tar med flera brittiska bryggerier, säger Petur Olafsson.
– Fruktstereo känns också kul. Vi fick frågan om det är okej med cider och det är klaryt att det är, säger Fredrik Berggren.
Ett av målen med årets ölvecka är att locka nya människor, både från Göteborg och andra platser.
– Vi hoppas nå ut till människor som inte deltagit tidigare, och vi har medvetet gjort en del på engelska i sociala media. Vi hoppas att det ska komma en del turister, säger Petur Olafsson.
Flest events blir det under onsdag och torsdag i nästa vecka, men redan under påskhelgen händer det spännande saker. Bland annat blir det en innebandyturnering med lag från olika bryggerier.
Även om ölveckan inleds på fredag, så är det faktiskt smygpremiär redan på torsdag. Då släpps nämligen årets Gbg Beer Week-öl, som i år är en jordgubbssuris från Dugges.
– Alla andra krogar får koppla på den på fredag, men på torsdag finns den hos Brewers Beer Bar på Magasinsgatan. Det är en fräsch och lättdrucken suris med en hel del smak av jordgubb, säger Petur Olafsson.
Här kan du se alla eventen under GBG Beer Week.
Och här under ser du en video med de båda initiativtagarna.