När kundbeteendet och behovet förändras i och med coronaviruset behöver Systembolaget anpassa sig. Det menar Emelie Westrup, ny kategorichef för öl, cider och blanddrycker.
Hon är uppväxt i Stockholmsområdet men har också hunnit med att plugga i Halmstad och Grythyttan. Sedan 2012 är det Systembolaget som är Emelie Westrups arbetsplats.
– Det är en väldigt bra arbetsplats med många kunniga människor säger hon.
Under åren på Systembolaget har hon varit biträdande inköpare men också kategorichef för bland annat glögg. Men nu är det öl som gäller.
Emelie Westrup efterträder Märta Kuylenstierna som kategorichef för öl, cider och blanddrycker.
– Jag är väldigt glad för det och det är också lite pirrigt. Jag ville gärna jobba med öl, det är så mycket som händer där och det finns ett stort engagemang både hos bryggerierna och kunderna, säger hon.
Hon kommer in i nya jobbet i en tid när det säljs öl som aldrig förr på Systembolaget. Dessutom har restaurangbranschens kris fått allt fler bryggerier att öka sitt fokus på Systembolaget och det är fullt upp för de ölansvariga Johan Ahlstedt, Katarina Westman och Christoffer Eriksson som är hennes närmaste kollegor.
– Vi är en väldigt bra grupp och det ska bli kul. Man kan säga att jag har hand om de torra delarna i mitt jobb, och de tre inköparna hanterar vätskan, säger hon.
När hon ser tillbaka på de senaste åren har det hänt en hel del med ölets på Systembolaget. Det lokala sortimentet har varit en väldigt viktig del för många bryggeriers överlevnad och det har även förenklats för kunder i butiken. Bland annat genom att sortera ölen efter stil öltypen i butikerna och göra märkningen tydligare.
Men Emelie Westrup är inställd på att utvecklingen kommer fortsätta.
– Kommunikation och inkludering är viktigt för att skapa samsyn. Dessutom har beteendet förändrats hos våra kunder under corona-tiden och vi måste hantera att kunderna tänker annorlunda. Bland annat sett utifrån e-handeln.
Hon kan i dag inte säga konkret vad som ska förändras, men klart är att den nya specialbutiken för öl i Göteborg blir viktig för utvecklingsarbetet. Den öppnar i november och även om alla detaljer inte är klara, så väntar det ett nytt upplägg för kunden där.
– Vi ser vilka möjligheter vi har med den nya butiken och ska lägga mycket tid på den. Det som fungerar bra där kommer att användas även i andra butiker. Men sedan tror jag också på en utveckling av det lokala erbjudandet.
Under våren har Systembolaget också valt att sprida ut nyhetssläppen och bland annat ha tillfälliga nyheter varje vecka i stället för två gånger per månad.
– Jag är nyfiken på att ha det kvar så. Det fungerar bra, men vi behöver säkra upp det driftsmässigt också, säger Westrup.
Mycket handlar om öl i Emelie Westrups liv nu alltså, och även utanför jobbet handlar det om öl ibland. Hon dricker nämligen gärna just öl.
– Framför allt så gillar jag en god lager, men jag köper också gärna veteöl, säger hon.