Vissa tror att namnet står för helig, men det gör det inte. Ändå är The Holley helig för Remmarlöv – det var det ölet som gjorde bryggeriets snabba utveckling möjlig.
Kanske hade The Holley hetat något annat om Hampus Olofsson vetat om att namnet kom från en förgasare. Det var hans chef Håkan Nilssons förslag, men denne glömde nämna att namnet kom ifrån hans favoritförgasare. Hampus trodde bara att det var ett random namn.
– Men det är många motornördar som har kommenterat det genom åren, säger Hampus.
The Holley är en blond ale och för Remmarlövs har den haft samma betydelse som Golden Ale hade för Oppigårds. Den var först och blev störst när Remmarlövs tog sina första staplande steg 2014. Tack vare Holley blev stegen snabbt stabilare. Förgasaren Holley används ofta för att snabba upp bilar och det verkar ha fungerat lika bra på öl. Tre systembolag blev snabbt åtta och lika snabbt tolv och sen fler och fler tills den som mest hade 340.
Planen var hela tiden att göra lättrunnen öl som kunde fungera som en brygga mellan industrilager och hantverksöl. Några direkta förlagor fanns inte när man satte igång.
– Vi ville skapa en enkel och ren öl med drickvänligheten i fokus, samtidigt som den skulle fungera i alla sammanhang. Den är uppbyggd med malten i fokus, med en brödig maltbas och lite karamell för att skänka tyngd i den. Sen är den mediumbesk med en lätt citrusarom, berättar Hampus.
– Det finns en historia om hur amerikansk blond ale kom till om att när hantverksbryggerierna började ta fart ville de göra nåt som var en brygga mellan deras mer utmanande öl och de lättare traditionella lättare lagerölen. Och då föddes stilen. Den historien stämde även i Sverige 2014 när vi gjorde Holley.
Det är Hampus som ligger bakom receptet till The Holley. Maltnotan består av pilsnermalt, ljus karamellmalt och munich, sen är det amerikansk humle i form av simcoe och cascade. Inga större förändringar har gjorts genom åren förutom att ölet numera är ekologiskt.
– Den har varit en sån trotjänare och berett vägen för oss. Vi har koncentrerat oss på att göra den bra som den är, en trygg punkt i en föränderlig ölvärld, säger han och tillägger att det också är därför det aldrig gjorts några varianter på den.
– Visst har jag varit sugen på att göra en skitfet imperial Holley, men hela idén med den är enkelheten, så den får vara fridlyst.
När The Holley släpptes så var det i tre lokala butiker, men den snabbt populär och när den gick som mest fanns den i 340 butiker. Idag är konkurrensen mycket större på hyllorna, men fortfarande finns den i 80 butiker.
– Ja, den har gått ner. Den hade en väldigt hög puckel och har gått ner sen dess. Samtidigt har vi försäljningsmässigt gått stabilt för att vi har fyllt på med andra produkter. Och det kunde vi göra tack vare Holley, hade vi inte haft den hade vi inte kunnat ha en så stor utrustning. Vi hade inte kunnat ta de steg vi tagit utan den, inte kunnat vara med och ta hem stora offerter. Vi hade varit ett annat bryggeri i dag då.
En orsak till framgången kan ha varit att Remmarlöv hållit ner prisbilden på ölet.
– Vi la Holley ganska lågt, vi räknade ut ett snittpris och la på en krona för att uppnå det vi ville göra. Det var små marginaler, men om hantverksöl ska vara det självklara valet även när du klippt gräset och inte bara vid ”rätt” situation så kan du inte ta 30 kronor för den. Det blev en viktig del i att göra hantverksöl folkligt, då är också priset viktigt.
Efter sex år finns det inget annat öl som det har bryggts så mycket av på Remmarlövs Gårdsbryggeri. Den har gett en ekonomi som tillåter snabb utbyggnad och expansion. En skånsk Holley Grail helt enkelt.
Läs fler artiklar i serien Ölets historia.