Bildspel
Magnus Jonasson jobbar med försäljning och event på Malmö Brewing Co.
Redan på 90-talet ville han ha ett eget bryggeri.
Vägen dit gick via ett konferenscenter. Och en nattklubb full med sand.
Men till slut nådde Anders Hansson sina drömmars mål med Malmö Brewing Co.
Det är ingen tvekan om att det finns en hel del energi i Malmö Brewings grundare Anders Hansson. Hela tiden är det en massa projekt på gång och han räds inte att jobba mycket.
– Jag får nog lite panik om jag inte har något att göra, säger han.
Beernews tvingade honom till en lugn stund och det blev ett samtal om ganska olika ämnen.
Ölvärlden intresserade honom tidigt. Under artistnamnet Andy Beersson gjorde han på 90-talet konst med ölmotiv, och det bryggdes även öl på Slottskällan som bar samma artistnamn.
Han ville gärna starta ett bryggeri, eller kanske ännu hellre vara en fantombryggare.
– Jag ville göra så som Omnipollo och Mikkeller gör i dag, men jag var alldeles för tidig. Ingen ville lyssna på mig då, säger han.
Tiden gick och planerna fick läggas åt sidan. Men 2002 fick han ett erbjudande om att köpa den fastighet där bryggeriet ligger i dag.
– Det här är Malmös enda kvarvarande bryggeribyggnad. Här låg Richters Bryggeri en gång i tiden. Jag ville starta ett bryggeri men hade inte ekonomi för det då, säger Hansson.
I stället började han renovera den 2800 kvadratmeter stora fastigheten, och byggde ett konferenscenter. Och en nattklubb som var fylld med sand.
– Det var tre decimeter sand överallt i lokalen, kanske lite mindre på dansgolvet. Vi hade livesändningar från stränder runt om i världen på stora skärmar och fullt med solstolar i nattklubben, berättar Hansson.
En helt galen ide kan tyckas. Men Malmöborna älskade det.
– Vi kunde ta in 750 personer och det var helt smockat. Vi hade till och med Baccara här för att spela live, minns han.
Pengarna rullade in och till slut fanns ett kapital för att starta ett bryggeri. 2010 fick han ett bra pris på ett bryggverk från ett danskt bryggeri och det blev starten till Malmö Brygghus. Ett namn som sedan ändrats till Malmö Brewing Co.
Redan från starten har det experimenterats friskt på bryggeriet. I dag har de gjort cirka 360 olika öl.
– Vi var tidiga med lambic och berliner weisse, säger Hansson.
När huvudbryggaren Thomas Fransson kom in efter något år satte han sin prägel på bryggandet.
– Han revolutionerade hela vårt tänk, och anammade det amerikanska väldigt mycket. Han har betytt massor för Malmö Brewing, säger Hansson.
I fjol kom nästa satsning då Taproom skapades i samma fastighet som bryggeriet. Det har gett en möjlighet att satsa även på mat.
– Vi satsar mycket på barbecue och gör allt själva från grunden. Vi börjar tidigt på morgonen. Det är mycket inspiration från USA på allt vi gör.
I Taproom säljs också det allra mesta av ölet. 90 procent av vår produktion går år där eller på Hamnmästaren.
I dag finns 14 stycken 1000-literstankar och ölet på Taproom serveras direkt från de tankarna. Det ger ett mycket stort utbud av egna öl på bryggpuben.
– Vi brygger 60-70 000 liter öl per år. Det skulle gå att göra 150 000 liter men då blir det färre öl i Taproom. Vi är ett restaurangbryggeri och prioriterar det, säger Hansson.
Malmö Brewing Co ett av få bryggerier som inte siktar mot Systembolaget. Enskilda produkter har funnits där men det är väldigt sällan som det sker.
– Vi har en annan approach än många andra, vi tror mycket på bryggeripuben. Det är jättepopulärt i USA och kommer säkert mer även här.
Hansson säger att det finns mer att göra med Malmö Brewing Co och Taproom. Samtidigt är mycket färdigt och frågan är vad han ska hitta på då.
– Om jag en dag känner mig nöjd här så kanske vi ska ta nästa steg och bygga ett bryggeri i något industriområde i Malmö. Men då behövs en delägare.
Planer finns alltså, och Hansson har inga problem med att få i hop tillräckligt med arbetstimmar på en vecka.
– Det är nog mer en livsstill än ett jobb, säger han.