En ölmässa blir två för Nöjesguiden. I början av nästa år satsar man även på ett evenemang i Göteborg.
Nöjesguiden har de senaste fyra åren arrangerat en ölmässa i Stockholm. Med några års erfarenhet av arrangörsskapet känner man att det nu är dags att göra samma sak i Göteborg.
– Vi har fått en bra kontakt med olika bryggare genom åren. Vårt koncept är att göra det ganska litet och intimt samt att placera festivalen lokalt, säger Pelle Tamleht, vicd VD på Nöjesguiden.
Dessutom är ett av målen att locka nya människor till ölvärlden. Ölnördarna är välkomna men målet är att även andra människor ska vilja delta.
– Många av våra besökare är på sin första ölmässa och det är så vi vill ha det. Vi är gärna en inkörsport till det här och förhoppningsvis går besökarna även till andra mässor längre fram, säger Tamleht.
Mässan i Stockholm arrangeras för femte året och den 27 januari är det dags för den. I år flyttar man till Söder och till Kägelbanan på Mosebacke.
I Göteborg 10 februari är det Tredje Långgatan som gäller. Båda festivalerna kommer i år att vara över en dag.
– Vi har gjort om lite efter att ha lyssnat på bryggarna. Nu blir det ett långt pass på lördagarna och det känns bra. De flesta biljetterna säljs på förköp men det ska även finnas en del biljetter att köpa under mässdagen, säger Tamleht.
Han siktar på att ha cirka 20 utställare på vardera mässa. I Stockholm börjar det att bli fullt och i Göteborg har det börjat att fylla på med utställare. Cirka 800 besökare ska det vara möjligt att ta emot på respektive festival.