Ett varumärke har blivit två för Göran Larsson och Katharina Evertsson. Carlstad Bryggeri har nämligen kompletterats med Extra Mile.
De båda har drivit Carlstad Bryggeri under några år och där haft fokus på ganska traditionell öl. Nu ska verksamheten breddas och Extra Mile ska vara mer experimentella öl.
– Vi vill nå ut till nya målgrupper och köpte namnet Extra Mile tillsammans med en del råvaror och annat, säger Larsson.
Extra Mile startades av andra personer i Sunne, men när den verksamheten var på väg att läggas ned, flyttades varumärket in till Karlstad. Nu ska öl till båda dessa varumärken bryggas i Karlstad.
– Carlstad Bryggeri är lokalt och når knappt utanför 50-skyltarna här i stan. Extra Mile är tänkt att nå bredare geografiskt och de har gjort lite nördigare öl. Det passar bra som ett komplement för oss, säger Larsson.
Bryggningen sker på ett 1000-liters bryggverk och där ska finnas utrymme för båda satsningarna. Omstarten av Extra Mile krävde bland annat en omstart med alla kontakter med Systembolaget, men nu är man i gång även där.
I år landar produktionen på cirka 25 000 liter, och det är lite för lite för verksamheten. Samtidigt vill de båda inte växa för mycket.
– Vi vill absolut växa, men inte bli för stora. Mer än 50 000 liter per år tänker vi inte göra.
Nu återstår att se vilket av dessa varumärken som kommer att gå bäst.
– Jag vet faktist inte. Extra Mile borde kanske ha mer potential eftersom det inte är lika geografiskt låst. Det kanske kommer att växa mer, säger Larsson.