Enkät: Finn tror på nischade bryggerier

Vår enkät går vidare. Brygghuset Finn tror att det ökande konkurrensen behöver hanteras med bland annat att bryggerierna nischar sig tydligare.

Bryggeriet från Landskrona fortsätter att växa, en ser också en ökad konkurrens som kan oroa inför 2018.

Mats Hägerfors svarar på vår frågor.

Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2017?
– Vårt nya bryggverk skruvades in och är nu fullt inkört. Men vi ökade även antalet jästankar rejält. Vi har därmed kunnat ägna oss åt att utveckla fler, bättre och roligare öl än tidigare år. Sen var det förstås väldigt roligt att vi vann Systembolagets julölsupphandling med vår Winter Special, vilket innebär att den funnits tillgänglig nationellt på systembolaget inför julen.

Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2018?
– Vi satsar på att lansera fler öl under 2018 och att ytterligare stärka vår närvaro nationellt i Sverige. Sen har vi ett par roliga collabs planerade och förstås en hel del annat som vi inte kan berätta om i skrivande stund.

Hur mycket öl producerade ni 2017 och hur mycket räknar ni med att producera under 2018?
– Vi landar på cirka 180.000 liter i år och siktar på till 250.000 liter 2018.

Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2018?
– Som helhet behöver branschen titta på rationaliseringar och effektiviseringar då vi nu börjar se en överetablerad marknad med många bryggerier men färre som går runt. Konkurrens är mycket hårdare idag än för bara ett par år sedan. Därför tror vi att de enskilda bryggerierna behöver bli mycket tydligare i sin nisch och i sin profil och arbeta utifrån det.

Vilket var Sveriges bästa bryggeri 2017?
– Stigbergets gillar vi verkligen. Men det finns ju väldigt många som är riktigt bra i Sverige.