Hyllie ska börja att satsa på fatlagrad öl. Det och mycket mer får du veta i de här enkätsvaren.
Michael Nathhorst hann bland annat med att lansera det nya varumärket Psychopipes och nästa år ska det bli fatlagring av öl. Här har du alla hans svar i vår enkät.
1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2017?
– Vi började komma in på Systembolaget med Hyllie – och startade det nya, galna varumärket Psychopipes, som snabbt blev väldigt populärt.
2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2018?
– Att på ett eller annat sätt bygga ett större bryggeri, men om det blir själv eller tillsammans med några andra återstår att se. Några stycken collabs ligger i pipen, samt att det inte råder brist på tankar och idéer, men nummer ett förblir att slutprodukten ska hålla samma höga kvalité 2018.
3. Hur mycket öl producerade ni 2017 och hur mycket räknar ni med att producera under 2018?
– Tja, det var väl ca 10 000 liter och under 2018 hoppas vi kunna producera många gånger mer, men även starta ett efterlängtat fatlagringsprojekt – både för starkt och surt!
4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2018?
– Allt fler upptäcker att det finns en ölvärld utanför industrilager, och inom craftbeer-segmentet förändras trenderna allt snabbare. Ölälskarna vill pröva nytt. Nya öl, nya stilar. Att förhålla sig till det, att vara snabbfotad och samtidigt lyckas hålla kvalitén och ändå tjäna tillräckligt med pengar är en viktig utmaning.
5. Vilket var Sveriges bästa bryggeri 2017?
– Kollar man Untappd kan vi inte annat än känna oss väldigt nöjda! Men min personliga favorit som alltid slinker ner i korgen är den jag kallar för Måsen (Stigbergets West Coast). Och med den i tankarna är jag nog mest spänd på vad Olle/Olof kommer att hitta på under 2018. Men i år är det nog ändå, som förväntat, Brekeriet som fått till ett par fullträffar, och såklart Brewski som alltid levererar!