Bildspel
Stina Brage är en av de personer som jobbar hårt för att hembryggare runt om i landet ska få råvaror till att brygga öl.
Det började hemma i källaren och tog många år innan allt tog fart. Nu är Humlegården störst på den svenska marknaden och omsätter nästan 100 miljoner. Vi hälsade på hos företaget i Sollentuna.
Vi har haft en riktig boom vad gäller såväl hantverksöl som hembryggning de senaste tio år. Några som definitivt märkt av det är Svante Ekelin och Eva Fahlesson Ekelin.
– Vi hade ingen tanke på att företaget skulle bli så här stort. Samtidigt hade jag en känsla för att när de hembryggda ölen kunde bli bra, så skulle folk vilja hålla på med det här, säger Svante Ekelin.
Men vi tar det från början. Vi backar till 1980-talet, när Sverige hade väldigt få bryggerier och hembryggning förknippades med Cooper-satser och ganska usel öl.
– Jag började att brygga öl med kompisar på 80-talet och vi ville brygga riktig öl. Jag hade upptäckt real ale i England och det var inspirerande att kunna göra sådant öl själv, minns Ekelin.
Svårt hitta råvaror
Men ett problem på den tiden var att hitta råvaror. I jakten på rätt malt och humle knöt han kontakter som sedan visade sig vara bra att ha när företaget skulle startas.
I takt med att öl- och hembryggningsintresset ändå började växa lite bör jade man också att organisera sig. Svenska Ölfrämjandet bildades och därifrån tog även hembryggarföreningen form.
– 1989 hade vi första SM-tävlingen. Då var det 12-15 öl som tävlade i en och samma klass.
1992 var det sedan dags att starta Humlegården. Namnet kommer från den villa i Vallentuna som paret Ekelin köpt under 80-talet, och när man flyttat till Vallentuna var det framför allt Eva som ville ha ett eget företag. Inte mins för att slippa pendlingen in till Stockholm.
Det mynnade ut i företaget som fick samma namn som huset de bodde i.
Då var det ordrar via telefon och fax som gällde. När internet växte fram under 90-talet registrerade man snabbt humle.se och i dag sker förstås den allra mesta försäljningen online, även om det också finns en butik i anslutning till dagens lokaler.
Lång väntan på lön
Satsningen på företaget var dock inte någon omedelbar succé. Även om intresset för hembryggning växte, var det inte alls den folksport som det blivit dag, och det tog nästan tio år innan Eva kunde ta ut en vettig lön för sitt arbete.
Under tiden jobbade Svante på annat håll och man fick klara sig på en lön.
Efter tolv år i källaren hemma i villan byggde man 2004 ett nytt hus på gården där verksamheten sköttes. Därefter har företaget flyttat och behövt större lokaler vid flera tillfällen. Till slut hittade man inte någon lämplig lokal i Vallentuna och 2013 bar det av till Sollentuna.
Där började man med 2200 kvadratmeter, men är nu uppe i 3200 kvadratmeter.
Expansionerna och flyttarna var ett resultat av det enorma intresse för hembryggning och öl som startade för ungefär tio år sedan.
– Det har varit en otrolig utveckling. För tio år sedan blev Peter Högström vår första anställa och nu är vi 35 stycken. 33 av 35 håller faktiskt på med hembryggning, säger Ekelin.
Tror på framtiden
2011 tog Svante Ekelin steget till att också jobba med företaget och är i dag vd. Han ser den utplaning som sker i branschen nu som välkommen.
– Den galna tiden var riktigt kul, men det känns faktiskt skönt för företaget att gå in i en lite lugnare fas, menar han.
Han tror att framgångarna beror på flera saker. Dels var Humlegården först, dels har man alltid haft ambitionen att ta hand om sina kunder.
– Vi är väldigt måna om att ge en bra service. Vi vill ha återkommande kunder även om vi förstås också välkomnar nya kunder. Under ganska många var vi ensamma på marknaden, då fanns det inte plats för fler. Nu är det betydligt fler aktörer och det märker vi av, säger Ekelin.
I dag säljs det råvaror och utrustning till ett stort antal hembryggare och bryggerier. Utvecklingen har gått snabbt de senaste tio år och även om man tror att det hela ska plana ut lite är en omsättning på nästan 1oo miljoner en bra grund att stå på.
När Svante Ekelin började att brygga var det till stor del för att det inte fanns god öl att få tag i. I dag har Sverige runt 400 bryggerier och Systembolaget tar in mer öl än någonsin tidigare. Trots det växer hembryggningen snabbt.
– Folk brygger av andra anledningar i dag.
Trots de många tillväxtåren ser Svante Ekelin stora möjligheter att fortsätta att expandera verksamheten.
– En ganska liten del av svenska folket har stött på god hembryggd öl. Dessutom finns en outnyttjad potential bland kvinnor, även om det blir fler kvinnor som brygger.