Bryggeriet slog i taket med sin produktion och ville komma vidare. Vägen dit hittade man genom att samarbeta med en av Umeås mest kända affärsmän.
Westerbottens Bryggeri hade sin uppstart i hembryggning. 2012 beslutade fyra av hembryggarna att bilda ett bolag och så föddes bryggeriet.
Man nådde ganska snabbt upp i en årskapacitet på runt 40 000 liter, men hade sedan svårt att komma vidare. Det krävdes nämligen ganska stora investeringar för att komma vidare.
Det var då man träffade Olof Degerfeldt, en av de större företagarprofilerna i Umeå med inblandning i många olika företag.
– Han föll för oss och vi föll för honom, berättar Anders Karlsson, en av grundarna och den person som numera är vd i bolaget.
Degerfeldt klev in som delägare i bolaget och bidrog också med kapital till att satsa vidare. Bryggverket på 1500 liter finns kvar, men med nya tankar och en nu buteljeringsmaskin står nu Westerbottens Bryggeri betydligt bättre rustade för framtiden.
– Ambitionen nu är att tredubbla produktionen, att ta fram nya ölsorter och att aldrig mer stå utan öl, säger Karlsson.
I dagsläget säljs ungefär 40 procent av produktionen på Systembolaget, resten går till krogar i Umeåtrakten. Två personer är i dag anställda av bryggeriet.
– Det har blivit stor skillnad sedan Olof kom in. Nu har vi lite mer regelbundna möten och lite bättre struktur. Det finns en mer tydlig linje nu, säger Karlsson.
Bryggeriet som ligger i Sävar cirka två mil norr om Umeå kan nu förverkliga de planer som funnits.
– Vi vill göra klassiska öl på det sätt som vi tycker att de ska smaka. Nu har vi också ambitionen att nå utanför Västerbotten, säger Karlsson.