Det är nu 20 år sen som Pripps bryggeri lades ner i Göteborg, ett beslut som orsakade stor sorg hos många, men som ledde till att ett nytt bryggeri såg dagens ljus. Den här är andra delen av två.
Del 2 – del 1 kan du läsa här.
Marc Rothausen som redan innan nedläggning gått från bryggning till besöksverksamheten lyckades ändå tillsammans med Nina hålla sig kvar i byggnaden efter nedläggningen av Pripps. De lämnade aldrig in nycklarna. PR-verksamheten hade de redan i ett eget bolag som stannade kvar.
– Det var väldigt gynnsamt på Prippstiden. Vi hade ingen hyra och det var strålande tider ända fram till nedläggningen. Då blev det rena avgrunden. Ingen vill besöka ett nedlagt bryggeri, men då kom vi på att vi kunde utveckla museet och prata om öl ur ett historiskt perspektiv. Det fanns redan ett mycket fint bryggerimuseum i huset.
Fördelen av fri hyra bestod några år under Peab, men verksamheten lyckades inte få någon riktig fart. Inte blev det bättre när den nya fastighetsägaren senare kom med planer på att blåsa ut hela våningen där museet huserar för att bygga kontor. Genom att blir hyresgäst på riktigt lyckades Marc och Nina avvärja planerna.
I världen utanför började den göteborgska ölscenen vakna till liv. Dugges och Ocean hade grundats och intresset för öl ökade.
Redan 2005 hade det som idag är Göteborgs Nyas flaggskepp börjat bryggas, men det skedde i Grebbestad. Marc var med i Prippklubben, en samling före detta anställda på Pripps som bildats år 2002, det var den stod som avsändare för Prippklubbens Starkpilsner.
– Föreningen valde Grebbestad Bryggeri för att vi ville stödja ett litet bryggeri. Vi tänkte att vi brygger där så får medlemmarna beställa. Vi hade lovat att köpa hela brygden, men Lars Wennerås på bryggeriet var orolig för att ölen skulle bli stående på lagret där. Vi fick som vi ville men han lovade att hänga oss om de stod flaskor kvar på lagret till hösten.
Marc och de andra i Prippklubben överlevde. Bara tre dagar efter att ölet lanserades i början av maj 2005 kom det ett samtal från Grebbestads Bryggeri.
– Han berättade att de ringt från Systembolaget och frågat: ”Du, det där ölet, har ni mer av det?”.
6000 flaskor sålde slut på nolltid. Prippklubben hade skickat ut ett brev med fem vykort till alla medlemmar med en bild på ölet på framsidan och ett artikelnummer på baksidan och en uppmaning om att skicka vykortet vidare till ölintresserade vänner.
– Det kunde inte ha varit en blommig bitter. Det är inga ölnördar vi har i klubben. Det var en lageröl med hinkabilitet som smakade mer än vanliga industrilager gör.
Det blev över 100 brygder på Grebbestads under tio år. Men efter tre år stötte man på ett problem. Det fanns ett visst bryggeri i Danmark som ägde ett visst varumärke.
– Prippklubbens Starkpilsner fick byta namn till Göteborgs Nya Starkpilsner, men samtidigt bidrog detta till att planerna för att starta ett nytt bryggeri tog fart. Så här i efterhand tackar man för att ett namnbyte tvingades fram.
Prippklubben startade Göteborgs Ölinvest 2008 för att evangelisera om ett nytt bryggeri i Göteborg och fem medlemmar inklusive Marc och Nina startade ett bolag. De forna pripparna gjorde en affärsplan för ett bryggeri klar, men runt 2009 var det svårt att få med större investerare på båten. Samtidigt bryter nämligen finanskrisen ut vilket gör att investerarna inte direkt stod på kö för ett bryggeriprojekt.
Bristen på investerare gjorde att planerna drog ut på tiden i flera år. Men Prippklubben ställde sig bakom planerna på ett nytt bryggeri.
Vändningen kom när Grebbestads nya ägare och samarbetspartner Ola Jonsson hade tröttnat på de långa resorna upp till Bohuslän och började intressera sig för affärsplanen.
– Vi närmar oss 2013, det fanns då många nya bryggerier i Göteborg och Systembolaget hade förändrats. Affärsplanen var nu klockren där vi siktade på en miljon liter i årsproduktion redan från början. Nackdelen är att det kostar mycket att komma igång med sådana ambitioner.
Jonsson sa till slut att: Gör vi det här tillsammans blir det bra. Därmed var bollen i rullning. Marc berättar att Olas beslut hjälpte dem att få med Almi Invest och genom Marcs kontakter med stiftelsen Understödskassan vid Lyckholms Bryggeri blev ägarbilden komplett.
Det var inledningen på en process som slutade i att Marc och Nina 2015 åter stod vid ett bryggverk för att slänga i humle. 13 år efter den symboliska bittra givan i Pripps sista öl.
– När vi tog de där gamla bilderna var det en sorgens dag och vi hade aldrig kunnat tro att vi skulle stå i samma lokal 13 år senare och brygga första ölen.
Det sista ölet från Pripps var en lager med rejäl humlebeska. Den tappades den 21 december 2001.
– Den har nog aldrig varit ute på marknaden. Det var ett gravöl och en manifestation som man sparade eller gav bort. Jag ser det fortfarande på hyllor hemma hos gamla prippare ibland. Om jag inte missminner mig fick bryggerichefen en reprimand för att vi gjorde gravölet.
2015 var det förstås Göteborgs Nya Starkpilsner som bryggdes vid premiären. Bryggverket var mindre. På prippstiden hade blå, blå vindar och vatten blåst upp årsproduktionen till 100 miljoner liter öl i Frölunda och bryggverket låg på 65000 liter. Göteborgs Nya producerade bara en bråkdel av det och så är det än idag.
– Vi lär aldrig hamna på 100 miljoner liter. Ibland säger folk ”Kul att ni har startat Pripps igen!”, men folk har inte aning om hur hantverksöl fungerar och vi vill inte vara ett storbryggeri, bara ett av de större hantverksbryggerierna.
Med en halv miljon liter i årsproduktion är de inte ett litet hantverksbryggeri längre. Utvecklingen har gått snabbt under de sex år som Göteborgs Nya funnits och bara i år har man tagit in stora pengar med det uttalade målet att nå upp till 1,6 miljoner liter till 2026.
Och Prippklubben? Jo, den finns kvar och träffas regelbundet för att entusiastiskt dricka Pri… Göteborgs Nyas öl.