Ett EU-projekt har drivits för att få bryggerier i Västerbotten och Österbotten att samarbeta mer. Bland annat ska man jobba under det gemensamma varumärket Botnia Brewers.
Det är i projektet Botnia Business Innovation som bryggerier i Sverige och Finland jobbat tillsammans under två år.
– Målet för hela projektet har varit att få små och medelstora företag att samarbeta med varandra, och jag tyckte att bryggerinäringen var intressant, säger Tom Lillhonga, som ansvarat för projektet.
Första möte hölls vid Nolia Beer i Umeå 2017 och därefter har man träffats vid olika ölevenemang ibland annat Skellefteå och Vasa i Finland.
– Mikrobryggerier har ofta startat med hembryggare som vill göra mer och det är inte alltid så mycket business-tänk i början. Samtidigt var alla överens om att det är en viktig del, säger Lillhonga.
Under de två åren har bland annat varumärket Botnia Brewers skapats. Tanken är att bryggerierna ska kunna använda det vid till exempel större upphandlingar och på festivaler.
– De får lite större muskler tillsammans om vi till exempel pratar om att få in sin öl på färjorna mellan Sverige och Finland. Dessutom kan varumärket användas i Finland där man gemensamt kan sälja sin öl i vanliga butiker, säger Lillhonga.
EU-projektet tog slut i slutet av november, men tanken är att Botnia Brewers ska leva vidare även utan EU-stödet.
– Det finns ett stort engagemang så det kommer att fungera. Det ska inte gå ut över deras egna varumärken utan det här plockas fram när det behövs. De har sett att de kan hjälpa varandra och ser inte på varandra som konkurrenter.