Sverige har fått sina två första onlinebutiker för öl. Faktiskt lyckades Glasbanken och Ales&Brews att öppna på samma dag.
På vinsidan har affärsidén funnits ett tag. Sajter som Winefinder och Vinoteket erbjuder försäljning av viner som transporteras hem till kunden. Nu kommer det även för öl.
I fredags öppnade både Glasbanken och Ales&Brews. Båda butikerna riktar in sig på att ha ett brett ölutbud, mestadels med öl som inte finns på Systembolaget.
Bakom Ales&Brews står stockholmaren Emad Moore.
– Vi börjar med att ha cirka 120 öl i sortimentet och tanken är att ligga runt 300 och att ha ett rullande sortiment. Jag förhandlar med ganska många leverantörer i dagsläget, säger han.
Hur är då detta lagligt i Sverige? Jo, det är distansförsäljningslagen som tillämpas.
– Det enda vi inte kan göra här är att ha ett lager. Våra beställningar kommer att packas i Danmark och betalningen av svensk alkoholskatt och moms sköter vi åt kunden, säger Moore.
Han driver företaget på egen hand men samarbetar med flera aktörer, bland annat webbyråer och förstås lagret i Danmark.
– Vi kommer inte att komma ner i Systembolagets priser, de gör så stora inköp och kan pressa priser. Jag har en hel del bra kontakter i Belgien där vi kommer få i en hel del spännande snart och dessutom ska vi försöka ha många säsongsbetonade öl i sortimentet.
Han hoppas förstås att satsningen ska locka till sig många kunder och tror att det finns en marknad för en tjänst som erbjuder bra öl som levereras hem till dörren. Dessutom helt lagligt.
– Det känns spännande och jag hoppas att det finns ett intresse för det här, säger han.
Glasbanken drivs av duon Niklas Ljung och Axel Johansson. De kommer från Nynäshamn och Ljung har tidigare drivit en krog på hemmaplan.
– Det var Axel som kom med den här idén för cirka 18 månader sedan. Han hade gjort en testsajt under sin utbildning och det var intresse redan då. Han fick maila intresserade kunder och säga att sajten inte fanns på riktigt, berättar Ljung.
Efter att ha räknat lite på att sätta upp ett företag bestämde de sig för att satsa.
– Vi vill förse Sverige med god öl och det har börjat väldigt bra, säger Ljung.
När Beernews når honom i Köpenhamn, där även de har sitt lager, har han packat flaskor i ett drygt dygn. Han tror att det ska finnas plats för båda aktörerna på marknaden.
– Det var lite lustigt att vi öppnade samma dag, men jag har förstått att vi har varit i ungefär samma fas under en tid. Så länge vi har bra produkter och ett brett sortiment kommer det att gå bra, säger Ljung.
Här är länkar till de båda sajterna: