När Glasbankens gick i konkurs slumpades den dyrbara ölen bort vid en lagerförsäljning, medan kunder och leverantörer fortfarande står tomhänta. Nu vill Emad Moore på Ales & Brews, som drabbades hårt av Glasbankens konkurs, vända blad genom en crowdfunding.
När Glasbanken, en av Sveriges första onlinebutiker för öl, sattes i konkurs tidigare i år så drabbades såväl privatpersoner som företag. Trots att verksamheten upphört, så låg hemsidan uppe och kunder kunde fortfarande göra beställningar – även efter konkursen. En av de drabbade är Jonas Andersson från Arlöv, som försökte beställa en låda mixade öl för åttahundra kronor. Alla på företaget hade samlat in pengar till en kollegas 40-årsdag, men Jonas fick aldrig fick några varor.
– Jag skrev till deras kundtjänst, men fick inget svar. Det var först efter att jag sett kommentarer på sociala medier som jag förstod att företaget gått i konkurs, berättar Jonas Andersson.
Vad han inte visste var att ölleveranserna hade upphört redan i juni och att företaget satts i konkurs i början av oktober. Konkursförvaltaren i Danmark lyckades dock inte stänga ner sajten förrän i november. Ända sedan sommaren hade beställningar och betalningar fortsatt att komma in på sidan – utan att några öl har levererats till kunderna. Men även pengarna är puts väck.
Konkursförvaltaren som ansvarar för att reda ut Glasbankens ekonomi, hittade inte några spår av betalningarna som hade kommit in de sista sex månaderna – var pengarna tagit vägen är fortfarande oklart. Däremot så fanns ett lager av öl kvar på ett lager i Danmark, men eftersom konkursförvaltaren ansåg att det var för mycket jobb att tömma lokalen värderade han varulagret till noll kronor och gav bort ölen till hyresvärden, som i sin tur öppnade lokalen för en helg och lät bekanta och närboende plocka på sig öl till valfritt pris. Besökarna kunde då betala 5 eller 10 danska kronor för exklusiva öl som tidigare sålts för hundratals kronor på Glasbankens hemsida. En del öl hade passerat bäst-före-datumet, men mycket var fortfarande både drickbart och lagringsbart, exempelvis imperial stouts och lambic. Lagret tömdes snabbt och tusenlapparna som kom in gick till hyresvärden för att täcka Glasbankens obetalda hyror.
Bland de företag som drabbats hårdast av Glasbankens fall är svenska Ales & Brews. Företaget skulle ha gått in som delägare i Glasbanken, men Emad Moore blev lurad av affärspartnern Dan Mortazavi, som försvann med både pengar och produkter, vilket vi rapporterat om tidigare.
– Överenskommelsen var att vi skulle köpa Glasbanken tillsammans. Men jag fick aldrig de aktier jag betalade för och Mortazavi tog dessutom med sig öl, packmaterial och utrustning från mitt lager i Danmark, säger Emad Moore.
För honom har affären varit en ekonomisk katastrof. Emad Moore har ännu inte fått några av de totalt över 188 000 kronor som Dan Mortazavi dömts av tingsrätten att betala. Han tror inte heller att han kommer få tillbaka cirka 400 000 kronor som han förlorat i Danmark
– Konkursförvaltaren har inte kunnat hitta pengarna och jag har räknat bort möjligheten att få ut något därifrån.
Genom en crowdfunding-kampanj hoppas han nu kunna starta om Ales & Brews och samtidigt engagera ölintresserade kunder på nya sätt.
– Tanken med det hela är att bygga upp bolaget igen. Företaget går på lågvarv och jag saknar möjligheten att bygga upp varulagret så snabbt som jag vill.
Han har försökt att knyta till sig nya investerare, men på grund av företagets historia är det svårt att hitta andra företag som vill gå in med pengar i verksamheten.
– De flesta vill att man inte ska ha varit inblandad i några juridiska processer under de senaste tre åren, så därför söker jag nu lite andra vägar, säger Emad Moore.
Crowdfundingen är en del av ett större projekt med målet att skapa en medlemsklubb, där kunder får möjlighet att påverka och interagera med varandra.
– Mina bästa tips på öl har kommit från kunderna. Därför vill jag sätta ihop ett community där kunderna kan vara mer delaktiga. Tanken är att medlemmarna ska kunna träffas och prata sinsemellan, men också att vi bjuder in folk från branschen som håller onlineprovningar, ordnar tap-take overs och så vidare, avslutar Emad Moore.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.