Olika öl för olika årstider har varit populärt en tid. Men i USA har det den typen av öl börjat att sälja mindre.
Under ett antal år har försäljningen av säsongsöl varit en framgång för amerikanska småbryggerier. Julöl med kanel har varit en favorit, och amerikanerna har också en lång tradition av pumpaöl på hösten.
Men nu verkar den trenden komma av sig. 2014 ökade försäljningen av säsongsöl i USA med 13 procent, men i fjol var ökningen bara 0,2 procent. Så här långt i år har försäljningen sjunkit med 5,4 procent.
– Säsongsölen brukade vara en av de stora nyheterna under året. Så är det inte längre, säger Bart Watson till barrons.com.
Watson är Brewers Associations chefsekonom och han tror att det inte längre räcker med en juletikett eller att sälja ett mixpack med sina olika öl för att skapa merförsäljning.
– De som gillar craft beer vill ha variation och i dag finns det tonvis med olika varianter att välja på. Det görs torrhumlade ölvarianter, samarbetsöl och mycket annat, säger Watson.
Nu återstår att se hur julölen och påskölen klarar sig i Sverige de närmaste åren.