Ölförsäljningen på Systembolaget sjunker. Framför allt är det segmentet specialöl som tappar under det första kvartalet.
Systembolaget är en mycket viktig inkomstkälla för de flesta svenska bryggerierna, och även för många importörer.
Under många år har försäljningen ökat, men nu har det vänt.
Under det första kvartalet 2023 såldes det 58,4 miljoner liter öl på Systembolaget, och det innebar en minskning med 2,2 procent jämfört med i fjol.
Det stora tappet ligger, i procent räknat, på segmentet specialöl. Lagerölen, där de stora bryggerierna dominerar, sjunker med 2,0 procent, medan specialölen har tappat med 6,5 procent.
2022 var första året på länge där det inte sattes nytt försäljningsrekord på Systembolaget. Då såldes det 288,8 miljoner liter öl, vilket var en minskning med drygt tio miljoner liter.
Trots detta ligger försäljningen fortfarande på nivåer än för drygt tio år sedan.
Så här har ölförsäljningen på Systembolaget sett ut de senaste 15 åren.
2008: 212,4 miljoner liter
2009: 227,0 miljoner liter
’2010: 225,8 miljoner liter
2011: 227,1 miljoner liter
2012: 227,6 miljoner liter
2013: 231,4 miljoner liter
2014: 234,1 miljoner liter
2015: 234,4 miljoner liter
2016: 240,0 miljoner liter
2017: 242,0 miljoner liter
2018: 256, 9 miljoner liter.
2019: 260,0 miljoner liter
2020: 293,9 miljoner liter
2021: 299,5 miljoner liter
2022: 288,8 miljoner liter