Färre öl säljs på Systembolaget

Det säljs klart mindre mängd öl på Systembolaget i år. Foto: Systembolaget.

Ölförsäljningen på Systembolaget sjunker. Framför allt är det segmentet specialöl som tappar under det första kvartalet.

 

Systembolaget är en mycket viktig inkomstkälla för de flesta svenska bryggerierna, och även för många importörer.

Under många år har försäljningen ökat, men nu har det vänt.

Under det första kvartalet 2023 såldes det 58,4 miljoner liter öl på Systembolaget, och det innebar en minskning med 2,2 procent jämfört med i fjol.

Det stora tappet ligger, i procent räknat, på segmentet specialöl. Lagerölen, där de stora bryggerierna dominerar, sjunker med 2,0 procent, medan specialölen har tappat med 6,5 procent.

2022 var första året på länge där det inte sattes nytt försäljningsrekord på Systembolaget. Då såldes det 288,8 miljoner liter öl, vilket var en minskning med drygt tio miljoner liter.

Trots detta ligger försäljningen fortfarande på nivåer än för drygt tio år sedan.

Så här har ölförsäljningen på Systembolaget sett ut de senaste 15 åren.

2008: 212,4 miljoner liter

2009: 227,0 miljoner liter

’2010: 225,8 miljoner liter

2011: 227,1 miljoner liter

2012: 227,6 miljoner liter

2013: 231,4 miljoner liter

2014: 234,1 miljoner liter

2015: 234,4 miljoner liter

2016: 240,0 miljoner liter

2017: 242,0 miljoner liter

2018: 256, 9 miljoner liter.

2019: 260,0 miljoner liter

2020: 293,9 miljoner liter

2021: 299,5 miljoner liter

2022: 288,8 miljoner liter