Försäljningen av öl och annan alkohol ökar. Men på tre år har Systembolaget fått kunderna att köpa drygt sju miljoner färre plastpåsar.
Miljöfrågan har blivit allt viktigare för Systembolaget. Nu har man också lyckats få allt fler kunder att tänka miljövänligt. Under de senaste tre åren har våra inköp av platspåsar nämligen minskat rejält.
2018 köpte vi 7,1 miljoner färre plastpåsar jämfört med 2016. Det motsvarar hela 81,3 ton plast.
2016 såldes totalt 86 miljoner plastpåsar av Systembolaget och till 2020 är målet att ha halverat den försäljningen.
Det tar flera hundra år för plastpåsar att brytas ned i naturen, och dessutom orsakar de klimatutsläpp vid tillverkningen. I våra hav och i övrig natur har plastpåsarna blivit ett stort problem och drabbar fiskar och andra djur.
För att bidra till minskning av inköpa plastpåsar har Systembolaget själva tre miljövänliga alternativ till bärkassar. En görs av återvunnen plast, en av återvunna PET-flaskor och en av återvunna hotellakan.