I en kampanj vill Brewers Association samla in pengar för att köpa AB InBev. Även om kampanjen är ett marknadsföringtrick, så finns det en hel del allvar bakom.
Brewers Association är organisationen som samlar de små och oberoende bryggerierna i USA. Tidigare under året tog man bland annat fram en logga som alla medlemmar skulle använda, för att markera att bryggerierna inte är uppköpta av något stort ölföretag.
Nu kommer en ny kampanj och den här gången handlar det om en påhittad crowdfunding-kampanj. På www.takecraftback.com presenteras kampanjen som går ut på att samla in 213 miljarder dollar för att köpa Anheuser Busch InBev, som är världens största ölföretag.
Där finns också en mätare med ett påhittat insamlat belopp så här långt. På sajten finns också en reklamfilm som lyfter fram craft beer.
Även om sajten och kampanjen är gjort på ett roligt sätt, så finns det allvar bakom. Brewers Association menar att de cirka 20 bryggerier som köpts upp av öljättar de senaste åren är ett hot mot de oberoende bryggerierna.
Man pekar på att 98 procent av de amerikanska bryggerierna är oberoende, men tillsammans är de bara 13 procent av den totala ölmarknaden.
Man vill också markera mot att de uppköpta bryggerierna lyfts fram som små och oberoende bryggerier fast de inte är det.