Festivalen fick beröm för nya upplägget

Bildspel

Bild 1 av 26

Erik Frithiof och Glenn Pålsson hade fullt upp i helgen, men var glada över att festivalen gick att genomföra.

De blev en speciallösning. Men såväl besökare som arrangörer var riktigt nöjda. Nu kan Great Swedish Beer Festival förändras även kommande år.

 

I princip alla ölfestivaler har varit inställda i Sverige sedan i mars. Men i helgen kunde Great Swedish Beer Festival genomföras i Malmö med cirka 1200 gäster fördelade på fyra olika pass.

– Det var fantastiskt att vi kunde köra, vi är väldigt nöjda, säger Erik Frithiof, en av arrangörerna.

Den här gången handlade det om enbart sittande gäster som via mobilerna beställde öl. De serverades sedan vid borden av serivicepersonal.

– Många av sällskapen sade att det här kanske är framtiden för ölfestivaler även efter corona, och vi ska ta oss en funderare. Kanske kan det bli en kombination där vi behåller en del av det här, säger Frithiof.

Positivt för arrangörerna var också att besökarna köpte mer öl än vad man hade budgeterat för. Under sista passet var det några öl som tog slut, men det fanns gott om öl även för de gästerna.

För bryggerierna blev den här festivalen en lite annorlunda upplevelse för man inte fick lika många frågor som vanligt från besökarna. Men ett bryggeri som bröt mönstret var Stigbergets, där Henke Bengtsson och Raissa Cherian hoppade in och serverade öl till borden.

– De gjorde ett kanonjobb och det tyckte att det var skitkul att hjälpa till, säger Frithiof.

Här ovan ser du bilder från lördagen på GSBF.