Stockholm Beer & Whisky förlorade 2000 besökare på vaccinpass. Det berättar festivalgeneralen Marianne Wallberg.
När Stockholm Beer & Whisky skulle genomföras första gången för i år i oktober var det mycket som var osäkert inför, och full fart på förberedelserna blev det inte förrän regeringen meddelade mildrade restriktioner i höstas.
Till decembermässan fanns det mer tid. Men trots det så blev den publikmässigt betydligt sämre än i oktober. Förklaringen ligger i vaccinpassen, menar Marianne Wallberg.
– Vi blev fullständigt nerringda efter beslutet om vaccinpass.
Hon berättar om kompisgäng på 30 personer som avstod från att komma på grund av att tio av dem var ovaccinerade. Om företag som hoppat av för att facket sa nej.
– Det var massor av gäng där det var nån som inte var vaccinerad och då var det ingen från det gänget som kom. Det var en väldigt destruktiv period efter beslutet om vaccinpass.
– Vi hade 8500 besökare i oktober. I december blev det 2000 mindre och det fanns inget vi kunde göra åt det.
Hon säger att hon trots allt har förståelse för beslutet, men att hon önskar att det fanns lite mer framförhållning. Och mer information om vaccinationer. Under pandemin har hon hyrt ut en del av Nackastrandsmässan till ett vårdbolag för vaccinering. Vilket har betytt att det blivit hon som fått svara på frågor från oroliga människor.
– Det är många som varit osäkra, men som vaccinerat sig efter att vi har pratat. Många har panikångest, men det finns ingen annan som kan svara på frågor.
Hon menar även att bristen på vaccinationstider bidragit till tappet för Stockholm Beer & Whisky.
– När beslutet om passen kom var det många som vill vaccinera sig, men då fanns det inga tider och även för de som kunde vacccinera sig tog det sju dagar innan passen var klara. Det var för kort varsel, de som ville gå på event hade ingen chans.