Festivalen som sker på bryggeriernas villkor

Klackabacken Beer Fest är ölfestivalen där utställarna delar på vinsten och ställer ut gratis. Årets upplaga går av stapeln nu på lördag och en genuin och gemytlig stämning utlovas på åkern i den lilla byn Önnestad strax utanför Kristianstad där festivalen äger rum.

Med bara några dagar kvar till årets upplaga av Klackabacken Beer Fest når vi Tim Persson, försäljningsansvarig och delägare på Klackabackens bryggeri, just som han är i byggvaruhuset för att köpa mer skruv. Det finnas mycket att styra upp ända in i det sista. Men trots en hektisk sista vecka inför lördagen den 17 augusti, kan Tim inte dölja sin entusiasm. Festivalen, som äger rum på en åker strax utanför Kristianstad, har blivit en uppskattad tradition för ölälskare i Skåne.

– Det är mycket att stå i, men det är alltid lika spännande att arrangera festival. Vi har gjort festivalen några år nu, så även om det alltid dyker upp småproblem är det inte mycket som överraskar oss längre, säger han.

Fröet till Klackabacken Beer Fest sattes efter att Klackabackens bryggeri hade deltagit på mängder av olika ölfestivaler och kände att de ville göra något annorlunda. Intentionen var att göra en ölfestival som var lite mer på de utställande bryggeriernas sida än på arrangörens. Därför delas all vinst med alla aktörer på plats. Det gör att bryggerierna får bättre betalt för sin öl och att matproducenterna kan ställa ut utan kostnad. Det är även något som enligt Tim bidrar till en gemytlig och trevlig atmosfär som alla kan njuta av och som smittar av sig på besökarna.

Platsen för festivalen, en åker i den lilla byn Önnestad bara tio minuter från Kristianstad, bidrar också till den avslappnade och familjära stämningen. Trots att det är en utomhusfestival, där vädret kan spela en avgörande roll, har arrangörerna förberett sig väl med tält som skydd mot både sol och regn.

På årets festival deltar främst lokala bryggerier från Skåne, men några långväga gäster finns också med på listan. Bland de utställande bryggerierna hittar vi namn som Remmarlöv Gårdsbryggeri, Brekeriet, Benchwarmer Brewing Co, Brewski, Malmö Brewing Co, Brygghuset Finn, samt andra skånska aktörer som Åhus Bryggeri och Charlis Brygghus. Festivalen erbjuder även cider från Dryg Cider och vin från Dryckesbutiken för den som vill variera sig.

Utöver öl bjuds det på musikunderhållning och serveras god mat, och enligt Tim Persson är det det sociala umgänget som står i centrum.

– Besökarna är en blandning av ölfantaster, lokala pensionärer och vanliga svenssons från trakten. Det är just den mixen som gör festivalen så rolig. Många av våra besökare sitter vid samma bord hela dagen, pratar, umgås och njuter av öl. Det behövs inte mer än så för att skapa en riktigt trevlig dag, säger han.

När vi frågar om framtiden för Klackabacken Beer Fest, speciellt med tanke på att den stora skånska ölfestivalen Brewskival har annonserat att de lägger ner, svarar Tim ödmjukt:

– Vi är en mindre och mer lokal festival, så det har aldrig funnits någon konkurrens mellan oss och Brewskival. Men självklart ska vi göra vårt bästa för att attrahera deras tidigare besökare. När det gäller framtiden för vår egen festival ser jag ingen anledning till att vi inte skulle fortsätta, såvida inget oförutsett inträffar.

Klackabacken Bryggeri har under sina tolv år i branschen klarat sig genom svåra tider, mycket tack vare sin breda produktportfölj som inte bara inkluderar öl, utan även läsk, tonic och must. Deras framgång bygger enligt dem själva på att hålla fast vid kvalitetsöl för en bred publik, snarare än att jaga de senaste trenderna. Samma tankesätt genomsyrar Klackabacken Beer Fest där stabila bryggerier med en stark lokal förankring får lov att stå i fokus.

Läs också: 
• Skånskt samarbete ska ge synergieffekter

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.