Spike och Gbg Beer Week väljer nu att lansera årets öl lite tidigare än planerat. Krogar kommer börja sälja årets Gbg Beer Week-öl redan på onsdag i nästa vecka.
Orsaken är osäkerheten och eventuella hårdare restriktioner för krogbesök vilket kommer att påverka många events och krogars möjlighet att sälja ölet.
– Spike har investerat mycket pengar, tid och hjärta i årets öl och planerade events. Därtill är ölet Gbg Beer Weeks enda intäktskälla. Både Spike och vi är väldigt stolta över ölet och vi vill att så många som möjligt ska ha en chans att prova det och samtidigt stötta Spike och veckan i den här svåra situationen, säger Petur Olafsson från Gbg Beer Week.
GBG Beer Week 2020 från Spike är det femte officiella ölen som släppts sedan 2016. Spike kallar stilen för Skandinavisk Ale. Årets GBG Beer Week-öl är bryggd med svensk malt, humle och botanik från Göteborg samt norsk kveikjäst. Allt är ekologiskt.
– ”GBG Beer Week 2020 Spike” en lättdrucken modern öl med fruktig humlighet och låg alkohol, samtidigt som den hyllar en tusenårig skandinavisk bryggartradition säger David de Courcy, vd på Spike Brewery.
– Smaksättningen med växter är unikt och det är inte många svenska bryggerier som jobbat med detta. Vi hoppas att ölet kan inspirera andra bryggerier att se vad som faktiskt finns naturligt, lokalt och nära. Ett lokalt förhållningssätt till råvaror helt enkelt, säger Fredrik Berggren från Gbg Beer Week.
Årets Gbg Beer Week-öl börjar säljas på onsdag 18/3 från kl. 18.00.