Fine dining med plats för svensk kvalitetsöl

På Sankt Eriksplan i centrala Stockholm ligger Portal, en restaurang som sticker ut bland högprofilerade restauranger genom att sätta fokus på svenskt hantverksöl. Här lyfts ett bryggeri i taget fram, och under flera månader får det aktuella bryggeriet en central roll i restaurangens dryckesutbud. Just nu är det Åre Bryggcompagni som pryder menyn med sitt sortiment.

Portal Restaurant och Portal Bar drivs av Klas Lindberg, meriterad Årets kock-vinnare med en bakgrund från några av de främsta restaurangerna i Sverige och Europa. 2016 öppnade han Portal med en tydlig ambition – att lyfta fram de främsta svenska råvarorna och producenterna, öl inkluderat.

För två år sedan tog Portal initiativ till något som får betraktas som extremt sällsynt bland högprofilerade restauranger – att arbeta seriöst med svenskt hantverksöl. Det gör man genom att bjuda in ett svenskt hantverksbryggeri åt gången, som under ett par-tre månader får en upphöjd plats med sin ölportfölj på restaurangen. Satsningen startade med Stockholm Brewing Co och efter det har en rad andra bryggerier gjort gästspel, bland dem märks Omnipollo, Brekeriet, Benchwarmers Brewing Co, O/O Brewing, Svartberget Fjällbryggeri, Stigbergets Bryggeri, Hyllie Bryggeri och This Is How.

Sedan några veckor tillbaka är det Åre Bryggcompagni som står i rampljuset på Portal. Calle Nygren på bryggeriet beskriver samarbetet så här:

– När Portal började med sin ölsatsning kände vi direkt att det var någonting som vi ville vara en del av. Öl med mat, helst på restaurang, är något av det bästa vi vet och något vi jobbar för hela tiden. Självklart är det även viktigt ur ett försäljningsperspektiv, men det är en begränsad period, och ger oss ett tacksamt tillskott i vår annars traditionellt lite lugnare höst. Vår säsong startar ju annars ordentligt omkring lucia. 

Klas Lindberg själv ser stora fördelar med att en finkrog arbetar seriöst med öl.

Det roliga är att jobba med intressanta personer och komma ett steg närmare våra fantastiska producenter. En plusgrej är att hela teamet här på Portal, cirka 40 personer, blir ett grymma ambassadörer som kan prata om det svenska ölet. De får superkoll och vår kunskapsnivå har gått upp mycket. Jag tycker också att det är alla krögares ansvar att lyfta alla fantastiska råvaror som finns i Sverige. Det är jätteviktigt. Sedan har förstås min fru, Sanna Lindberg, [red: en av Beernews redaktörer] haft ett finger med i spelet inledningsvis.

Förutom att varje bryggeri har 10-15 produkter på restaurangen, både på fat och flaska, utbildas personalen i hur ölen på bästa sätt kan matcha restaurangens mat. Under perioden arrangeras en populär ölmiddag, där bryggeriet inför gäster presenterar sig och sitt öl, matchad till en femrätters meny som Klas lagar. 

Många finare krogar har ofta en lång och ambitiös vinlista men som följs av ett begränsat och återkommande ölutbud. På frågan om varför han inte tror att fler, bättre restauranger, har en ölsatsning ens i närheten av vinutbudet, har Klas Lindberg inte något allmängiltigt svar. Istället lyfter han de många fördelarna som finns med Portals förhållningssätt till öl.

– Det är mycket jobb att driva restaurang och det gäller att jobba i team så att alla frågor dras framåt, ölet inkluderat. Men sedan handlar det förstås också mycket om pengar, man kan köpa jättebilligt öl i bulk och det är med säkerhet enklare, men så vill inte jag jobba. Det är mycket mer intressant att jobba nära småskaliga producenter och lyfta fram hantverket. Man får förstås driva sin verksamhet hur man vill, men jag tycker det är roligare att bara kunna ringa upp en producent och snacka med om vad man behöver, än att trycka på en knapp och så bara levereras något dagen efter.

Klas passar på att ge en känga till landets hantverksbryggerier och deras ibland loja attityd till att sälja in sig till restauranger.

– Hantverksbryggerier ska göra som vinsäljare, de är här flera gånger i veckan och bokar in besök för att presentera sig. Det är ett skämt vad bryggerierna håller på med, varför är de inte ute eller bjuder in till provningar och gör sin grej? De är för passiva. Det är klart att en del bryggerier har ringt oss efter att vi startade vår satsning, men kom igen, ut och träffa människor, bjud in dryckesköpare till era bryggerier och visa vad ni går för.

Portals ölsatsning fortsätter och Klas Lindberg öppnar upp för utökade ölsamarbeten i framtiden.

– Vi [Portal] har bestämt oss för att bli minst 100 år. På resan ska vi omge oss med bra människor och bygga långsiktiga relationer. Vem vet, vi kanske hoppar tillbaka till något bryggeri, vi kanske börjar göra ett öl ihop. Vi vet inte vart det kommer leda och trots att vi redan är på vårt nionde ölsamarbete känns det som att vi precis har börjat, det finns fortfarande en massa bryggerier som kan vara med på vår ölresa.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.