Bildspel
Petter Lindholm och Mats Hägerfors visar upp kläder med den nya loggan och en ny slogan, "craft beer from Skåne"
Flera månaders arbete har skett i det tysta. Nu är Brygghuset Finn klara med såväl utbyggnaden som sin nya design. Dubbel produktion blir möjligt när allt är på plats.
Landskronabryggeriet har haft fullt upp i sina lokaler under vintern. Bland annat har man byggt om och flyttat en del av utrustningen. Ett höjt tak ger plats för nya och betydligt större tankar.
– När alla tankar är på plats har vi dubbel kapacitet och kan brygga uppemot 800 000 liter per år, berättar Petter Lindholm.
I fjol bryggdes runt 300 000 liter i lokalerna, så den gamla maxgränsen började man att närma sig. Sex stycken nya tankar på vardera 5000 liter ska komma på plats under våren och dessutom ska man satsa på burkar. En kombinerad förpackningslina ska kunna hantera såväl burkar som flaskor.
– Det känns bra att vi blir mer flexibla och snabbfotade nu. I dag känns det som det är lite olika marknader för burk och flaska, säger Mats Hägerfors.
En het ny design har också plockats fram och den ska lanseras i dagarna. Det handlar då om en lite renare logga, där man sneglat lite åt vinvärlden för att få inspiration. Men den nya designen ska finnas överallt i Brygghuset Finns verksamhet, som till exempel på festivalmontrar, kläder och i reklam.
– Vi får tänka om lite nu när flera festivaler ställts in, säger Hägerfors.
Under drygt två månader har produktionen stått still på grund av ombyggnationen och flytten av utrustning. Nu ska det bryggas öl igen på bryggeriet och det väntar en intensiv vår för alla inblandade.
– Vi har även anställt Sara Wångmar på marknadssidan och hon blir viktig i det här arbetet. Vårt mål är att nå ut till en bredare målgrupp, säger Hägerfors.
Varumärket Derailed ska leva vidare och där ska man fortsätta att ta ut svängarna lite mer med sina öl. Även den designen har förändrats.