Fölkpodden, podden som fokuserar på folköl och lågalkolhaltig öl, fyller 100. Det firar personerna bakom projektet, Johan Lindberg och Andrine Johansson, med en dark mild-collab som de har bryggt tillsammans med Stockholm Brewing Co.
Efter att ha nått 100 avsnitt känner sig Johan Lindberg och Andrine Johansson stolta, men också lite förvånade över hur långt de kommit. Att nå detta antal avsnitt var inget de hade förväntat sig från början men trots det är de inte främmande för att nu sikta mot ytterligare hundra.
– Det finns ständigt nya ämnen att utforska inom folköl och alkoholfritt. Dessutom händer det mycket annat i ölbranschen som går att koppla till folkölstemat, så ämnen finns, säger Johan Lindberg.
Podden drog igång hösten 2019 vilket bara var några månader innan coronapandemin slog sina klor runt klotet. Något som gjorde att den svenska folkölsbranchen fick ett rejält uppsving. När restaurangförsäljningen minskade sökte bryggerier nya vägar och en viktiga delar blev försäljning direkt från bryggeriet och via livsmedelsbutiker. Därför utvecklade många bryggerier sina utbud av olika folköl under pandemin.
– Efter pandemin är det många bryggerier som har minskat ner sitt utbud igen men jag skulle ändå säga att utbudet är större än vad det var före pandemin. Dessutom har kvalitén förbättrats avsevärt när bryggerierna fick fokusera mer på sina folköl ett tag, säger Johan Lindberg.
Utbudet av folköl ser ut som ölutbudet i stort och domineras idag av lageröl och IPA.
Tillgången på olika sorter varierar dock över landet vilket Johan menar kan göra att det är lätt att bli hemmablind när man bor i en storstad, som i hans fall Göteborg. Med Systembolaget går det att få tag på kvalitetsöl i hela landet men situationen är tuffare för folkölen som inte har någon given försäljningskanal. Tittar man i en butik i en mindre ort ser det nästan likadant ut som för tio år sedan. Distributionen måste förbättras så att folkölen får större spridning, det är den största utmaningen för att fler ska dricka folköl från småbryggerier menar Johan.
När det gäller öltyper han gärna vill se mer av, lyfter Johan fram folköl i brittiska stilar som mild, bitter och porter, som ofta har lägre alkoholstyrka i sina standardvarianter. Även olika fruktsuröl är något som Johan Lindberg gärna ser mer av då han upplever att det försvunnit en del på sista tiden.
Om man aldrig lyssnat på Fölkpodden vilket avsnitt tycker du man ska lyssna på då?
– Vi har haft en del gäster som varit intressanta. Nu senast hade vi med Karl Krook vilket blev väldigt bra. Sen tycker jag att julavsnitten brukar vara väldigt trevliga och det är ju dags snart så de gamla kan man lyssna på, och sen kommer ett nytt i december.
Inför firandet av sitt hundrade avsnitt har Fölkpodden bryggt en öl tillsammans med Stockholm Brewing Co. Planerna drogs igång i somras när de insåg att milstolpen närmade sig och funderade på möjliga samarbeten. Poddens val föll på Stockholm Brewing, som de länge imponerats av tack vare deras bredd och kvalitet. Bryggeriet var snabbt med på idén och föreslog en brittisk stil, vilket Fölkpodden tyckte passade perfekt. Resultatet blev en dark mild som nyligen blev klar. Den 15 november är det release på Stockholm Brewings taproom, och samma dag kommer ölen också att serveras hos Haket och Pils i Göteborg.
Efter det hundrade avsnittet rullar nu podden vidare i samma anda – som en trogen följeslagare att räkna med. Inga större förändringar är inplanerade för framtiden även om det garanterat kommer dyka upp nya idéer och samarbeten längs vägen.
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.