Det går i en rasande takt för Fjäderholmarnas nu. Flytten från ön med samma namn till ett större bryggeri i Bro har gjort att man har kunnat dubbla produktionen.
Förra året tog Fjäderholmarnas Bryggeri över Frequency Beer Works lokaler i Bro och med det så ökade kapaciteten kraftigt. Från att ha gjort batcher på 500 liter gör de nu batcher på 3000 liter. Det visar sig i årsproduktionen. 50000 sålda liter 2020 kommer att hamna på mellan 110000 och 120000 liter i år.
– Vi slog ofta i taket och fick tacka nej till saker tidigare. Och ölen tog slut på Systembolaget, säger Pelle Ågren på Fjäderholmarnas.
Men det handlar inte bara om att de kunnat utnyttja en försäljningspotential effektivare utan även om pandemin och Systembolaget. Folk har köpt mer öl under pandemin helt enkelt.
– Systembolaget är bättre än nånsin tidigare och det har delvis att göra med att vi brandade om oss och gick över helt till burk. Sen har pandemin hjälpt till med försäljningen på bolaget
Fjäderholmarna har alltså skaffat sig ett nytt uttryck. Tidigare gjordes etiketterna spontant, nu är förloppet betydligt professionellare.
– Det fanns inget som höll ihop innan, så vi har tagit hjälp av kompisar som har designbyrån Tätatät. De har knutit samman allting och nu finns det en tydlig linje.
– Designen har ett lite mer konstnärligt uttryck, men det handlade egentligen om att hitta en passande identitet för framtiden. Vi vill hitta en bredare publik.
Fåglarna som finns på etiketterna görs av en lokal konstnär och utgångspunkten är fåglar.
– Vi berättar om ölen och vad vi har för idéer så tar han fram en ny fågel tillsammans med byrån.
– Vi har fått jäkligt bra respons, även om några fans som varit med från början tycker att det är tråkigt. Men vi kände att vi ville göra en omstart när vi tog över bryggeriet i Bro. Och när vi ser tillbaka så var det rätt sak att göra.
Men Fjärderholmarnas har inte bara investerat i vad som finns på burken, för nu finns även en ny burklina på bryggeriet, som ska kunna möta behoven ett tag framöver. Ett flak i minuten klarar den och ersätter CanMan som skötte burkningen tidigare.
– Vi beställde den i maj och fick den i november. Så nu har vi burkat tre fyra gånger och det har fungerat väldigt bra, avslutar Pelle Ågren.