Fjällbryggeriet rustar för högsäsong

När snön börjar lägga sig går Sälens Fjällbryggeri in i sin mest intensiva period. En period när de maxar produktionen, nyhetssläppen och krogleveranserna – samtidigt som de måste se till att skotta rent framför bryggeriet.

När kylan biter sig fast i Sälen och snön täcker fjällandskapet är det inte bara skidåkare och snowboardåkare som förbereder sig för säsongen. Sälens Fjällbryggeri, som grundades 2012 som del av Gustav Grill & Bar, gör sig då också redo för sin mest hektiska tid.

– Under vintern är det inte bara kroggästerna som söker sig till lokalt öl. Även Systembolaget ser en ökning i beställningarna när turisterna vill ha med sig en bit av fjällen hem, säger Sofia Bergqvist, huvudbryggare på Sälens Fjällbryggeri. 

De flesta serveringar vill få sina första sina leveranser av öl i början av december, vilket gör att det lätt uppstår flaskhalsar i produktionen, lagerhållningen och logistiken.

– Vi börjar förbereda oss redan i augusti. Sommarsäsongen är ju också en hektisk tid, men vintern är något annat. Då behöver vi producera stora mängder öl för att möta efterfrågan både från Systembolaget och lokala krogar. Lagren fylls från golv till tak och vi hinner knappt tappa ölen innan den lämnar lagret, säger Sofia Bergqvist. 

Att nästan alla lokala restauranger och barer har bryggeriets öl på menyn under vintern, är resultatet av gästernas efterfrågan menar Sofia Bergqvist.

– Vi har blivit ett självklart inslag för de flesta krogar här uppe. Det är bara några få restauranger med väldigt specifika koncept, som till exempel italienska eller japanska, som inte säljer vår öl. Det finns absolut en förväntan hos gästen att det ska erbjudas lokalproducerat.

Vintersäsongen innebär dock en hel del praktiska utmaningar som inte finns under sommarmånaderna. Kylan gör att allt tar längre tid och snö och is kräver ett ständigt fixande runt bryggeriet.

– På sommaren kan vi enkelt ställa ut pallar och utrustning här utanför, men på vintern fryser allt fast. Det blir en hel del extra arbete med att hålla rent framför portar och se till att ingångar är fria från snö. Och draven, som är spillmaterialet från bryggningen, fryser ofta till stora isklumpar, så vi måste ha hjälp att tömma det regelbundet innan det fryser fast helt.

Trots pandemi och stigande kostnader i bryggeribranschen har det aldrig varit någon kris på Sälens Fjällbryggeri som har två ben att stå på – krogen och bryggeriet. Under pandemin fick de dessutom in Fjälldimma i Systembolagets fasta sortiment, vilket innebar en produktionsökning med 50 procent. Då fick alla specialöl stå tillbaka, men idag levererar Sälens Fjällbryggeri sin Fjälldimma till 150 systembolagsbutiker runt om i landet samtidigt som de taktar på med sina lokala ölsläpp. Bara i år har de lanserat nio nyheter på hemmaplan, bland annat en imperial stout kallad Snöstorm och Norrsken, en ljus lager tänkt som en lite roligare stor stark. Sofias mål är att alla öl ska ha en lokal prägel och den senaste skapelsen Fjällöl är inget undantag.

– Det är en annorlunda lager där vi har samarbetat med Pyramidbageriet och tillsatt både knäckebröd och nigellafrön. Det ger en rustik smak med en lätt kryddighet som passar perfekt till en bit rökt fisk eller en klassisk knäckemacka, säger hon.

Den kanske mest oväntade samarbetspartnern i verksamheten är en av landets största bryggerijättar. På Gustav Grill & Bar, som ligger vid foten av Gustavbacken i Lindvallen, är Spendrups leverantör av både öl och kranar, även om baren alltid är frontad av öl från Sälens Fjällbryggeri. Sofia Bergqvist ser fler fördelar än nackdelar med partnerskapet.

– Det är lite av en balansgång. Men jag tror att det faktiskt har varit en fördel för oss och öppnat upp för att vi enklare kunnat komma in på krogarna i närområdet. Och så länge vi kan servera våra öl spelar det ingen större roll att vi delar utrymme med Spendrups.

Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.