Fjällbryggeriet som växer i rekordfart

Bildspel

Bild 1 av 10

Sebastian Torneos, Patrik Linderdahl, Kalle Karlström och grundaren Philip Hafstad har fullt upp i det nya bryggeriet.

Det började i liten skala. Men Svartbergets Fjällbryggeri växer så det knakar. Nu är man på väg att växa ur även det nya större bryggeriet i Åre.

Hela resan började på 1980-talet då Arne Hafstad byggde en restaurang mitt i den backe där störtloppsåkarna blåser förbi när Åre arrangerar sina årliga alpina världscuptävlingar. För tre år sedan tog Philip Hafstad över verksamheten.

– Jag hade bryggt en del hemma och tänkte att varför inte satsa på ett eget bryggeri. I början var det en enmansshow i källaren på restaurangen, säger han.

En av tankarna när bryggeriet startades var att man ville slippa att släpa upp öl till restaurangen. Under högsäsong kan det gå åt 2000 liter öl per vecka och med bryggeri i källaren sparade man in en del jobb med att transportera ölen.

Men alla som åker sidor är inte så ölintresserade, så det blev en liten resa att förklara varför ölen till exempel inte var klar.

– Vi har många som beställer ”en öl” eller ”en stor stark, men samtidigt är det allt fler som är nyfikna och vill testa. Det största steget var nog att förklara varför vårt lageröl var lite hazy eftersom det är ofiltrerat, säger Hafstad.

Ölen som bryggs uppe på fjället säljs i den egna restaurangen och man försöker att hålla ett brett utbud på kranarna.

– Vi ska installera fler kranar och då kunna ha både fler egna öl och fler gästöl. Det är kul att det fungerar bra med egna öl, vi känns ju egentligen inte som en bryggeripub när man inte kan se bryggeriet, säger Hafstad.’

Men transporter av råvaror kom man förstås inte undan och när bryggeriet blev alltmer populärt behövde man göra något. Bryggverket på 500 liter finns fortfarande kvar i restaurangen, men numera har man också satsat på ett större bryggverk i andra lokaler i Duved, cirka 15 minuter från Åre.

Där står ett bryggverk på 2000 liter och den expansionen kom verkligen i rättan tid. Nu är det nämligen i princip alltid fullt även i de fem jästankar som finns i samma storlek. Tre nya tankar ska installeras, men då är det fullt även i den nya lokalen.

Det är framför allt två öl som bidrar till att produktionen rusat under året. I juni släpptes jordgubbsölet Strawberry Hills Forever i Systembolagets fasta sortiment, och inom kort kommer en india pale ale med namnet Happy Valley som nyhet i det tillfälliga sortimentet.

– De ölen betyder mycket och vi kommer att brygga runt 100 000 liter i år. Som mest kommer vi att kunna brygga runt 350 000 liter öl i den här lokalen, säger Hafstad.

I framtidsplanerna finns även en exportsatsning med. Men just nu hinner man inte med det.

– Vi har importörer som vill komma i gång med samarbeten, men just nu väntar vi med det. Samtidigt vill vi inte ha alla äggen i Systembolagskorgen, förklarar Hafstad.

Utvecklingen för bryggeriet har gått riktigt snabbt det är inte bara positivt.

– Det har varit en otrolig resa och vi har växtvärk. Nu måste vi bestämma vad vi ska ha för portfölj med öl.

Kvalitet sätts i första rummet och det kan ha bidragit till att man lyckas bra med Systembolagets offerter.

– Vi drivs av att gör allt så bra som vi kan. Vi har köpt in dyra instrument för att kunna göra alla nödvändiga mätningar och ha koll på vad vi gör.

En egen lokal för ett surölsprogram står på önskelistan, även om en sådan satsning mer handlar om att bygga ett varumärke än om att tjäna pengar. Men för stunden är det fullt upp med att producera ölen som ska till Systembolaget.

– Känslan just nu är att vi kan växa ur även den nya lokalen. Men i ett sådant läge pratar vi om en helt annan investering, vi får se om det är vad vi vill.