Allt fler svenska bryggerier satsar på folköl. Men trots det sjunker den totala försäljningen. Det visar siffror från CAN.
Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning gör varje år en rapport på alkoholkonsumtionen i Sverige. De preliminära siffror som nu släppts visar att försäljningen av folköl sjunker snabbt.
Bara under det senaste året har försäljningen sjunkit rejält.
– Försäljningen av folköl har gått ner med ungefär tio procent sedan förra året. Det är lite förvånande med tanke på att utbudet har ökat kraftigt, säger Björn Trolldal, utredare på CAN, till sajten Accent.
Samtidigt som försäljningen sjunker, så har utbudet av folköl ökat rejält.
– Det kan ju hända att folk köper dyrare sorter och i stället köper mindre mängder, säger Björn Trolldal.
Många matvarubutiker har i dag ett betydligt bredare utbud av folköl än bara för några år sedan, och det finns en hel del som pekar på att framför allt yngre människor söker sig till öl med lägre alkoholhalt.
I rapporten konstateras också att det såldes mindre insmugglad alkohol i Sverige under fjolåret. Jämfört med 2016 har den försäljingen minskat med sju procent.