Systembolagets utökade satsning på fler nya öl börjar ta form. Men det blir en mjukstart när verksamheten kör i gång i höst.
Beernews har tidigare berättat om det nya sortiment som ska ge fler nya öl till flera under hos Systembolaget. Det handlar om en utveckling av det exklusiva sortimentet, fast med öl i betydligt fler butiker.
Det exklusiva sortimentet hamnar i upp till 40 butiker och ska leva vidare, men de här nyheterna ska finnas i upp till 200 butiker.
– Vi har stora ambitioner med det här och räknar med totalt 600 lanseringar per år när det gäller öl, vin och sprit. Då handlar det mest om öl, säger inköpschefen Fredrik Arenander.
Tanken är att börja i september och då blir det en mjukstart. Totalt lanseras då 18 produkter per månad i det nya exklusiva sortimentet. Dagens exklusiva sortiment ska också finnas kvar och planen med detta är att få ut fler nya öl till kunderna.
20 gånger per år kommer detta presenteras nyheter i det här sortimentet, som alltså får betydligt större spridning än dagens exklusiva sortiment.
– Det kommer att vara nya öl men också säsongsanpassade öl, säger Arenander.
Det kan också bli aktuellt att lyfta in stilar som annars har svårt att hävda sig på Systembolagets hyllor.
En sak som återstår att lösa är urvalet av de öl som ska finnas bland nyheterna. Någon form av blindprovning kommer att göras.
– Det kommer att krävas en större volym här och vi kommer att avtala om en volym med leverantören. Vi vill också kunna köpa in mer av en produkt om den blir populär och det är möjligt, säger Arenander.
I september får vi alltså se vilka öl som blir först ut i detta nya större exklusiva sortiment. Från Systembolaget förväntar man sig ett stort intresse.
– Det kommer med säkerhet att vara en stor efterfrågan på de produkterna, säger Arenander.