Det är inte bara Coppersmiths som strider med Anchor om ölnamnet Steam. Ytterligare tre svenska bryggerier har kontaktats av en advokat.
Beernews berättade i förra veckan om den namntvist som finns mellan Västeråsbryggeriet Coppersmiths och det amerikanska bryggeriet Anchor, som numera ägs av japanska Sapporo. Där är Coppersmiths grundare Petri Karhukorpi beredd att ta ärendet till domstol.
Men han är inte ensam om att ha kontaktats av advokater som företräder Anchor. Ett av bryggerierna som kontaktats är Frequency Beer Works. Även här har ärendet kopplingar till att Anchor varumärkesskyddat Steam Beer, men David Mortimer Hawkins på Frequency ser det hela som mycket märkligt.
– Vårt öl heter California Steamin och är en referens till musikvärlden och en låt med The Mamas And The Papas. Vi blev kontaktade i början av december och har en jurist som är varumärkesexpert inkopplad, säger han.
Frequency har inte tagit något beslut om hur man ska agera, men kommer i alla fall inte att lägga sig platt.
– Vi ska förklara varför ölet heter som det heter. Jag tycker de är ute på hal is här, säger Mortimer Hawkins.
Jämtlands Bryggeri har också hamnat i skottlinjen när det gäller ölnamn. Här är det deras Steamer som ifrågasätts.
– De har anlitat en advokat i Stockholm som vi har haft brevväxing med. Men Steamer är en hyllning till Sveriges äldsta ångbåt, det är den vi hedrar, säger vd Anders Thelenius.
Efter en del diskussioner kom Anchors representant fram till att det var okej att använda namnet för endast lokal försäljning. Men något avtal är inte underskrivet, och öl som säljs via Systembolaget går ofta att beställa över hela landet.
– De är väldigt stora och vi vill inte skriva under något som kan ge oss problem längre fram, säger Thelenius.
Även Dykes Brewery i Sundsvall är i en liknande situation.
– Vi fick ett avtalsförslag som vi inte var nöjda med och sedan har vi inte hört något mer. De vill att vi bara säljer ölen i Sundsvall om vi ska fortsätta, men det kan vi inte garantera, säger Robert Dykes.