Vega Bryggeri och Två Feta Grisar är båda på väg att ansöka om tillstånd för provsmakning på bryggeriet. Nu växer oron att de ska begränsas till att få servera en matsked med öl.
Beernews har i ett antal artiklar berättat om hur länsstyrelsen i Västra Götaland i ett brev till samtliga kommuner konstaterat att lagen om provsmakning är otydlig. Det närmaste man kan komma i lagtexten är att smakprov ska vara en matsked stora.
Bryggargillets ordförande Mats Wahlström har reagerat på detta och riksdagsmannen Lars-Arne Staxäng (m) har krävt svar i frågan från socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (s).
– Vi flyttade för att få möjlighet att göra som flera andra bryggerier gjort med smakprov på 15 centiliter. Jag förstår inte riktigt problemet, säger Karl von Spreti på Vega Bryggeri.
Den större lokalen på Ringön valdes just för att kunna ha en verksamhet där gästerna ska kunna få smaka på deras öl på plats i bryggeriet.
Deras ansökan ska skickas in under veckan och där finns önskemål om att kunna erbjuda provsmak för allmänheten och att dessutom kunna servera öl till slutna sällskap.
Förhoppning är förstås att få igenom sitt provsmakningstillstånd. När Beernews pratade med Sarita Blom, samordnare på tillståndsenheten i Göteborgs kommun, i förra veckan var svaret att befintliga tillstånd inte ska röras och att man får ta ställning när nya ansökningar kommer in. Nu ser det alltså ut som att Vegas ansökan blir den första efter att länsstyrelsen skickat ut sin information om lagen.
En matsked är 1,5 centiliter och flera bryggerier beskriver det som omöjligt att ens kunna hälla upp så lite i ett glas från en ölkran.
Även Två Feta Grisar har precis satsat på större lokaler och där byggs det en bardel.
– Vi ligger nog lite efter Vega i processen, men kommer också att söka både för provsmakning för allmänheten och för slutna sällskap. Vi hade inte satsat så här stort om vi inte kan locka hit lite gäster, säger Pontus Henryz.
Han konstaterar att platsen inte fanns tidigare och ser en provsmakningsbar som en bra möjlighet att träffa sina kunder och att bygga ett starkt varumärke.